توانمندی اجرای یک میلیارد یورو پروژه در زمینه مکانیزم توسعه پاک

توانمندی اجرای یک میلیارد یورو پروژه در زمینه مکانیزم توسعه پاک
(سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸) ۱۴:۲۰

ایران توانمندی اجرای سالانه یک میلیارد یورو پروژه مکانیزم توسعه پاک (CDM) را در سطح ملی دارد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین کنفرانس بازار کربن و مکانیزم توسعه پاک (CDM) در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های مناسب برای اجرای مکانیزم توسعه پاک در صنایع کشور برخی محدودیت‌ها مانع اجرای این پروژه‌ها شده است.
علی محمد بساق‌زاده مسائل حقوقی و قانونی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و فقر فنی و تکنولوژیکی را از جمله مشکلات دست‌اندرکاران و صنایع برای اجرای پروژه‌های سی.دی.ام دانست.
وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در کشور هزینه سرمایه‌گذاری آن‌ها بیش از یک میلیون دلار است طبق قانون باید از شواری اقتصاد مجوز بگیرند به همین دلیل اجرای سی.دی.ام‌ در یکی از مجتمع‌های پتروشیمی که از سوی ژاپنی‌ها اعلام آمادگی شده بود به دلیل بوروکراسی طولانی به جایی نرسید.
بساق‌زاده با اشاره به راه‌‌اندازی بورس کربن در سال‌های اخیر گفت: از زمان راه‌اندازی این بورس و نظارت‌های مستمری که در آن انجام می‌شود شاخص‌های تولید کربن در واحدهای گلخانه‌ای دنیا بهبود پیدا کرده و حتی ارزش معاملات کربن در این بورس از 8 میلیارد دلار در سال 2005 به 6/24 میلیارد دلار رسیده است.
مدیر کنترل و تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: به ازای هر تن گاز کربن در بورس کربن 10 یورو پرداخت می‌شود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا سال 2012 حدود 30 میلیارد یورو حاصل از تجارت کربن در سطح بین‌الملل ایجاد شود.
به گفته او هم‌اکنون شبکه‌های تجاری بزرگی موسوم به شبکه تجارت واحدهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا، استرالیا و شیکاگو (آمریکا) راه‌اندازی شده‌اند که به معامله کربن در کشورهای گوناگون می‌پردازند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی