تصویب بودجه پروژه پتروشیمی گلستان از محل صندوق ذخیره ارزی

تصویب بودجه پروژه پتروشیمی گلستان از محل صندوق ذخیره ارزی
(یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸) ۱۳:۴۵

کمیسیون اقتصادی دولت با اختصاص 277 میلیون یورو از حساب ذخیره ارزی برای ساخت پتروشیمی گلستان موافقت کرد .

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره این خبر با مهندس قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی گلستان گفتگو کردیم.

آقای مهندس قاسمی، در ابتدا لطفا درباره طرح پتروشیمی گلستان و ضوروت احداث آن توضیحاتی ارائه دهید؟
طرح پتروشیمی گلستان به دلیل دسترسی به منابع آبی و منابع گازی و موقعیت مکانی مناسب از نظر تسطیح و دسترسی نزدیک به بازار آسیای میانه برای امر صادرات و همچنین ایجاد اشتغال در منطقه، از جمله طرح‌ها و مصوبات دور اول سفرهای استانی هیات دولت به استان گلستان در سال 1384 است. پیرو آن مراسم کلنگ زنی طرح در 24 آذر 85 با حضور اقشار مردم، مسئولین محترم استانی و مسئولین محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد و بلافاصله در آذرماه همان سال پذیره‌نویسی با حضور و استقبال گسترده بیش از 93 هزار نفر از مردم شریف استان و مشارکت 12 درصدی پتروشیمی آغاز شد.

روند کارها در ادامه چطور پیش رفت ؟ شما برای پیشبرد کارها از چه منابع مالی دیگری غیر از پذیره‌نویسی استفاده کردید؟
شرکت پتروشیمی گلستان در تاریخ 22 فروردین 86  در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان گرگان با هدف تولید سالانه 677 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 73 هزار تن اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی  پتروشیمی به ثبت رسید.
در تاریخ 23 آبان 86  قرارداد EPCC آن با شرکت مهندسی ایرانی همپا بسته شد. اما به دلیل وجود برخی مشکلات مالی، متاسفانه قرارداد به طور رسمی موثر نشد و به منظور جلوگیری از توقف فعالیت های ساختمانی، ‌قرارداد زودهنگام در تاریخ 28 آذر 86 با شرکت مهندسی همپا بسته شد.
لیسانس واحد اوره در تاریخ 20 بهمن 86 از شرکت استامی کربن هلند و لیسانس واحد آمونیاک در تاریخ 18 اسفند 86 از شرکت کازاله سوئیس خریداری شد.
در خصوص اخذ تسهیلات تلاش‌های زیادی از سوی مسئولین استان علی الخصوص استاندار محترم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیریت شرکت از محل صندوق ذخیره ارزی به عمل آمد که به هر حال در چند ماه گذشته با پیگیری مجدانه و فعالیت فراوران و مراجعه به مسئولین و هیات دولت خصوصا ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر احمدی نژاد که همکاری ارزشمندی برای این طرح ملی و مردمی داشته‌اند نهایتا در تاریخ 24 آبان 88  در کمیته فنی کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و خوشبختانه در تاریخ 21 آذر 88 در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب و مقرر شد 277 میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی به این طرح اختصاص یابد. در خصوصی تامین منابع ریالی هم اقدامات زیادی برای صدور اوراق مشارکت به عاملیت بانک ملی انجام شده است که مراحل اداری و قانونی خود را تقریبا طی کرده و به زودی خبر خوش آن به مردم اعلام خواهد شد.

تاکنون پیشرفت کارها چطور بوده است؟ پروژه در این زمان چقدر پیش رفته است؟
در ماه گذشته با شرکت‌های تامین کننده فاینانس داخلی و خارجی برای واحدهای تولید آب و برق و بخار مذاکرات متعددی به عمل آمد و به نتایج مطلوبی هم رسید. کارهای مهندسی پایه واحدهای آمونیاک و اوره به پایان رسیده و کارهای مهندسی تفصیلی نیز بیش از 35 درصد در واحد آمونیاک و بیش از 21 درصد در واحد اوره پیشرفت داشته است. در حال حاضر پروژه تقریبا فعال است و عملیات ساختمانی و زیربنایی در حال اجرا است که شامل نقشه برداری، ژئوتکنیک، تسطیح زمین، تست بارگذاری، تست شمع کوبی، تست شمع ریزی، شمع کوبی، احداث جاده‌های دسترسی و داخلی، برق رسانی، تلفن و مخابرات، فضای سبز، نهال کاری می‌باشد. همچنین نصب سوله انبار محصول در دست اقدام است. همه مجوزهای زیست محیطی و صنایع نیز اخذ شده است.

شما چه درخواستی از سایر مسئولین برای به نتیجه رسیدن سریعتر این طرح دارید؟
با توجه به اینکه مردم و سهامداران در انتظار به ثمر رسیدن این پروژه بزرگ استانی می باشند از مسئولین محترم استدعا داریم همانگونه که تاکنون با حمایت‌های خود ما را یاری کرده‌اند همچنان چتر حمایتی خود را از ما دریغ نکنند تا بتوانیم هرچه سریعتر شاهد راه‌اندازی و تولید در عرصه‌ای دیگر از صنعت عظیم پتروشیمی باشیم.

با تشکر از روابط عمومی پتروشیمی گلستان

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی