افتتاح پتروشیمی غدیر تحولی عظیم در توسعه اقتصادی و صنعتی

افتتاح پتروشیمی غدیر تحولی عظیم در توسعه اقتصادی و صنعتی
(دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸) ۱۳:۲۱

مراسم افتتاحیه مجتمع پتروشیمی غدیر با حضور مدیران و روسای مجتمع های پتروشیمی، مسئولان شهری و سهامداران این مجموعه برگزار شد.

مراسم افتتاحیه مجتمع پتروشیمی غدیر با حضور مدیران و روسای مجتمع های پتروشیمی، مسئولان شهری و سهامداران این مجموعه برگزار شد.
شرکت پتروشیمی غدیر در سال 1381 با هدف تولید سالانه 150 هزار تن منومر وینیل کلراید و 120 هزار تن پی وی سی احداث شده است، این پروژه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام قرار دارد و به دلیل نزدیک بودن به خلیج فارس ، صادرات محصولات آن به سهولت انجام می شود.
مهندس هاشم زاده در گفتگویی کوتاه با دفتر خبری ماهشهر از صادرات 50% محصول تولیدی این مجتمع به بازارهای جهانی خبر داد و افزود : پیش بینی می شود با توجه به وضعیت بازارهای جهانی مبلغی بالغ بر 150 میلیارد تومان در سال فروش محصولات شرکت باشد .در حال حاضر مجتمع پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی آبادان تنها تولیدکنندگان پی وی سی در کشور هستند و پتروشیمی غدیر نیز هم اکنون به عنوان سومین مجتمع تولید کننده این محصول در کشور محسوب می شود تا بتواند درتوسعه اقتصادی کشور به  شکل موثر و چشمگیری ایفای نقش کند.
مدیر عامل مجتمع پتروشیمی غدیر در ادامه این مراسم ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به کلیه مشاوران و مسئولان شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، مدیر عامل و سایر اعضای هلدینگ شیمیایی و پتروشیمیایی ، مدیران عامل شرکت های پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، مسئولان، سازمان ها و ادارات منطقه ، این حرکت را گامی در جهت دستیابی به یکی از تحولات گسترده در صنعت معرفی و پروژه تولید پی وی سی و vcm را درای جایگاه اقتصادی بالا و ارزشمند عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: پتروشیمی غدیر توانسته است افتخار راه اندازی این مجموعه را بدون همکاری لایسنسور و تلاش بی شائبه پرسنل و متخصصان داخلی کسب کند. سرمایه گذاران این مجموعه 90% سرمایه گذاری تامین اجتماعی و 10% مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی است.
هاشم زاده ضمن ارائه توضیحات کلی در خصوص فعالیت ها و فرایندهای انجام شده در مجتمع و تبیین اهداف این مجموعه، محصولات تولیدی آن و کاربرد این محصولات را  اینگونه معرفی می کند.
پی وی سی یکی از پر مصرف ترین پلیمرهای مصنوعی بوده که از پلیمرزاسیون رادیکالی منومر وینیل کلراید به دست می آید . این پلیمر به صورت های مختلفی از قبیل سخت ، منعطف، کو پلیمر و فومی وجود داشته و به دلیل خواص مطلوب آن کاربردهای گسترده ای دارد. در مجموع کاربرد این محصول بین سال 2006 تا 2011 و میزان رشد آن در این مدت زمانی 4/1% در سال پیش بینی شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در راه اندازی اولیه تامین 125 هزار تن EDC از خارج از مجتمع یا شرکت پتروشیمی بندر امام پیش بینی شده است که در مرحله اول 35 هزار تن کلر از پتروشیمی اروند مورد نیاز است و بعد از راه اندازی مجتمع پتروشیمی اروند این رقم به 75 هزار تن نیز خواهد رسید.
 میزان مصرف این محصول در ایران بیانگر رشد صعودی آن بوده و مصرف کنندگان عمده آن در آسیا، ایران ، عربستان و ترکیه هستند که میزان مصرف در کشور ترکیه بیش از میزان تولید آن گزارش شده است، در نتیحه اغلب تولیدکنندگان نگاه خاص و ویژه ای به این کشور برای فروش این فراورده دارند.
وی با تاکید بر نقش مهم این محصول در صنعت کشور افزود: هم اکنون تولیدکنندگان PVC در کشور، پتروشیمی بندر امام با 175 هزار تن در سال ، وپتروشیمی آبادان با 110 هزار تن  هستند، طرح های توسعه پتروشیمی اروند نیز پس از راه اندازی 340 هزار تن در سال ، پتروشیمی غدیر 120 هزار تن و پتروشیمی هگمتانه با 40 هزار تن از دیگر تولیدکنندگان دیگر این محصول خواهند بود . همچنین پتروشیمی غدیر می تواند به عنوان مکملی برای نوع تولیدات پتروشیمی آبادان و هگمتانه نیز محسوب شود.
هاشم زاده ضمن اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص نصب واحد کلر آلکالی در این مجتمع ، با ارائه توضیحات مختصری در زمینه واحدهای فعال در پتروشیمی غدیر و نمایش نمودارهای تخصصی در خصوص عملکرد و میزان رشد واحدها، وضعیت کنونی مجتمع را مثبت ارزیابی کرد.
در ادامه این مراسم ، مهندس نوری رئیس بازرسی و حسابرسی هلدینگ نیز ضمن تقدیر از تلاش فعالان این مجموعه، حفظ پتانسیل های موجود و به فعلیت رساندن پتانسیل های بالقوه در قوانین و سیاست های کلان نظام را، امری مهم در دستیابی به قدرت در منطقه عنوان کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نظریه پردازان توسعه بر این باورند که بنیان همه اقتصادهای پویا از نظریه های علمی و پایا گرفته می شود هرقدر بتوانیم نیروهای توان مند را در استفاده از دانش روز و حوزه های تخصصی پرورش دهیم به همان اندازه کشوری در رفاه، با توسعه ای پایدار، رشد تولید ناخالص ملی و دارای ارزش افزوده خواهیم داشت.
مهندس نوری مجموعه پتروشیمی غدیر ، پتروشیمی های دیگر ، هلدینگ پتروشیمی و پتروشیمیایی خود نیز بخشی از نظام بزرگ تامین اجتماعی کشورمعرفی کرد و افزود: امروزه در جهان تامین اجتماعی به عنوان ضربه گیر بحران های اقتصادی و نقش کاتالیزور را در مقوله عدالت اجتماعی بازی می کند. ما به عنوان بخش اقتصادی معتقدیم که حرکت در مسیر راهبردی ایجاد عدالت اجتماعی، از طریق افزایش قدرت و توان تولیدی کشور فراهم می شود .
وی در پایان با اشاره به وجود منابع غنی نفت و گاز در کشور و موقعیت مثبت ایران از نظر دارا بودن منابع انرژی در جهان، ابراز امیدواری کرد که علاوه بر دستیابی به بهره برداری مناسب و کار کارشناسی در خور شان نظام، با به کارگیری نیروی متخصص و بستر شناسی صحیح بتوانیم جایگاه صنعت پتروشیمی را هرچه بیشتر ارتقاء دهیم.
لازم به ذکر است، شرکت mitsui chemicals صاحب لیسانس پلنت vcm بوده که تکنولوژی جدیدی را برای شرکت پتروشیمی غدیر تامین کرده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی