تولید آذر ماه پتروشیمی زاگرس بیش از برنامه

یک میلیون و 207 هزار تن متانول از ابتدای سال تاکنون صادر شد

یک میلیون و 207 هزار تن متانول از ابتدای سال تاکنون صادر شد
(چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸) ۱۲:۱۵

بزرگ ترین تولیدکننده متانول در جهان از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 275 هزار و 800 تن متانول تولید کرده است که حدود 17 هزار تن به فروش داخلی و بیش از یک میلیون و 207 هزار تن متانول نیز به صادرات اختصاص یافته است.

به گزارش نیپنا، واحد اول مجتمع پتروشیمی زاگرس در آذر ماه امسال 148 هزار و 800 تن متانول معادل 121 درصد برنامه و واحد دوم این مجتمع نیز 111 هزار و 500 تن معادل 124 درصد برنامه تولید کرد.
گفتنی است، از این حجم تولیدات 274 هزار و 889 تن متانول طی 18 محموله کشتی به کشورهای مختلف صادر شد و 2 هزار و 931 تن نیز به فروش داخلی و منطقه ای اختصاص یافته است.
بر اساس آمارهای موجود، کل تولید متانول در جهان در حدود 50 میلیون تن در سال است که از اهداف شرکت پتروشیمی زاگرس، رسیدن به تولید 12 درصد کل متانول جهان است.
کشورمان تا چند سال پیش تنها 5/3 درصد آن را تولید می کرد ولی در حال حاضر با وجود نیروهای متخصص، جوان، با انگیزه و البته مدیریتی صحیح این میزان به 3 میلیون و 400 هزار تن معادل 8/6 درصد کل تولید جهانی این ماده رسیده است.
طراحی واحد متانول مجتمع پتروشیمی زاگرس به گونه‌ای است که از حداکثر انرژی تولیدی در رآکتورهای سنتز و بازیافت انرژی موجود در واحد ریفرمینگ در تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کرده ضمن این که حدود ‪ ۲۰۵‬ تن در ساعت بخار با فشار ‪ ۴۰‬ بار را صادر کند.
از ویژگیهای منحصر به فرد این طرح استفاده از رآکتور ‪AUTOTHERMAL REFORMER‬ جهت تولید گاز سنتز و استفاده از رآکتور GAS COOLD‬ به منظور تولید متانول خام در کنار رآکتورهای متداول است.
امروزه متانول در صنایع پایین دستی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. تهیه فرمالدئیدها (فرمالین) جهت مصارف خانگی و تولید انواع رزین ها. این رزین ها در صنایع پایین دستی دیگری در تولید انواع ظروف و تجهیزات آشپزخانه، دوربین های عکاسی، کلید و پریز و انواع چسب های صنعتی کاربرد اساسی دارد. تهیه اسید استیک و استفاده از آن به عنوان محصول نهایی و یا استفاده برای تهیه انواع استات سلولز برای انواع الیاف و پارچه با کاربردهای خاص، تهیه متیل متاکریلات برای تولید انواع لامینیت ها و انواع ورنی و ...، تهیه M.T.B.E جهت ارتقاء درجه آرام سوزی بنزین و جایگزین TEL از آن جمله این صنایع را شامل می شود.
در واقع، متانول علاوه بر استفاده در صنایع پایین دستی کاربرد های جدیدی نیز در دنیا یافته و صنایع بسیاری را به خود مشغول کرده است. سوختهای هیدروژنی و استفاده متانول به جای بنزین در اتومبیل ها و جایگزینی آن به جای سوخت های فسیلی که هنوز در جهان فراگیر نشده است و تولید DME دی متیل اتر (سوخت قرن بیست و یکم) و جایگزین نفت گاز و گازهای شهری را می توان از جمله کاربردهای جدید و مهم متانول برشمرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی