عرضه 300 میلیون یورو گواهی سپرده ارزی

عرضه 300 میلیون یورو گواهی سپرده ارزی
(پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹) ۱۱:۴۴

قرارداد فروش 300 میلیون یورو گواهی سپرده ارزی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بانک توسعه صادرات امضا شد.

با انعقاد این قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند با تامین نیاز ارزی خود طرح های برنامه پنجم توسعه کشور را با سرعت بیشتری اجرا کند.
براساس این قرارداد بانک توسعه صادرات با موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن عرضه این گواهی سپرده ارزی در بازارهای بین المللی، پرداخت سود و اصل سرمایه را تضمین می‌کند.
این اقدام براساس مجوز قانون بودجه سال 88 مبنی بر انتشار یک میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی برای تامین نیازهای ارزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام خواهد شد. همچنین مابقی این اوراق از ابتدای اردیبهشت در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم امضای قرارداد عرضه این اوراق گفت: با این همکاری روش جدیدی برای تامین منابع ارزی مورد نیاز شرکت ملی صنایع پتروشیمی فراهم شد تا در سال کار و همت مضاعف بتوانیم با سرعت بیشتری طرح های صنعت پتروشیمی را پیش ببریم.
مهندس بیات با اشاره به سهم 40 درصدی پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور و صادرات 5/6 میلیارد دلاری در سال گذشته گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد بازگشت سرمایه و ارزش افزوده در این صنعت بسیار مطلوب سرمایه گذاران است.
وی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی جهانی منجر به ناتوانی تعدادی از بانک های خارجی برای پرداخت وام شده است افزود : امروز با همکاری بانک توسعه صادرات روش‌ جدید برای تامین منابع مالی ارزی اجرا می شود تا همه دنیا بداند صنعت پتروشیمی ایران بدون وقفه به حرکت پرشتاب خود ادامه خواهد داد.
دکتر کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز در این مراسم با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یک از صنایع مهم کشور است گفت: خوشبختانه محدودیت ایجاد شده در بازار جهانی منجر به همکاری مطلوب پتروشیمی و بانک توسعه صادرات شد که امروز نتیجه این همکاری مشترک را شاهد هستیم و با باز شدن راه این همکاری زمینه فروش بیش از 2 میلیارد یورو و 1 میلیارد دلار اوراق گواهی سپرده ارزی فراهم شده است.
بر این اساس اوراق مشارکت ارزی در قالب اوراق یکساله، دو ساله و سه ساله با سود 5، 2/6 و 5/7 درصد به فروش خواهد رسید. خریداران اوراق تا مدت 6 ماه حق فروش اوراق را ندارند و پس از این زمان، شعب بانک آماده بازخرید اوراق با درصد سود کمتر خواهند بود. براساس جدول ارائه شده در صورت فروش اوراق خریداری شده تا یکسال، سود پرداخت شده برای اوراق یکساله، دوساله و سه ساله به ترتیب 4، 7/3 و 5/3 درصد خواهد بود. همچنین درصورت فروش اوراق تا قبل از سال دوم، سود اوراق برای بازه های زمانی دو ساله و سه ساله به ترتیب 8/4 و 5/4 درصد درنظر گرفته شده ست.
براساس قانون بودجه سال 1389 شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجاز است در این سال نیز تا 2 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی به فروش رساند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی