بزرگداشت روز جهانی بهداشت در صنعت پتروشیمی

بزرگداشت روز جهانی بهداشت در صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹) ۱۷:۲۰

جشن بزرگداشت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت با حضور جمع کثیری از دست اندرکاران بهداشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.

جشن بزرگداشت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت با حضور جمع کثیری از دست اندرکاران بهداشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.
در این جشن که به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پترشیمی و همکاری بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر برگزار شد، مدیران و کارشناسان بهداشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ادارات بهداشت شهرستان ماهشهر همچنین بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر حضور داشتند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سخنانی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان به نمایندگی از سوی مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته سلامت را به تلاشگران این عرصه تبریک و تهنیت گفت.
وی طی گفته های خود در خصوص معنای رفاه گفت: به باور سازمان ما رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و زندگی مولد از نظراقتصادی، باروری و زندگی با نشاط معنای تمام آن چیزی است که به عنوان سلامت بایستی از آن نام برد.
یزدانی ضمن بیان این نکته که سلامت تنها نبود بیماری نیست بلکه حقیقتی است برای آحاد جامعه بزرگ انسانی افزود: دیروز که سلامت، «نبود بیماری» عنوان می‌شد، تامین، حفظ و ارتقای سلامت وسیله ای بود برای درمان بیماریها اما امروز حقی است برای همه.
وی اظهار داشت: تامین، حفظ و ارتقای سلامت نیازمند چیزی است آنقدر بزرگ که تمام مردم کشور و دنیا در آن جای بگیرند، آنقدر مقاوم که آوار بیماری بر سرشان خراب نشود، آنقدر آباد که هیچ شهروندی سلامتش تهدید نگرد، آنقدر صاف و پاک که هیچ آب و هوایی آلوده اش نگرداند و آنقدر غنی که هیچ کمبود متخصصی نداشته باشد.
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: امسال را با نام شهرنشینی و سلامت جشن خواهیم گرفت در حالی که هم اکنون نیمی از سکنه این کره خاکی در اطراف و حومه شهرها و حلبی آباد ها زندگی می‌کنند و نیروهای تلاشگر امداد و نجات و بهداشت باید بیشتر به وضعیت این افراد توجه نمایند.
وی با بیان این مطلب که افرادی که در این نواحی زندگی می‌کنند از دسترسی به امکانات بهداشتی محروم هستند ادامه داد: آنان از آبهای آلوده و یا آب باران ذخیره شده در محفظه های کثیف و پر از حشرات می‌آشامند و به همین دلیل اکثریت دچار بیماریهای واگیردار و انگلی هستند.
یزدانی با اشاره به لزوم توجه به این افراد و اجرای استاندارد های تاثیر گذار بهداشتی در این مناطق گفت: توجه نکردن به مسائل بهداشتی، آلودگیهای ترافیکی و صنعتی، گسترش بیماریهای واگیر دار و مسری و جمعیت انبوه در زاغه ها و حلبی آبادها، نداشتن تحرک کافی و لازم، رژیم غذایی نامناسب و وقوع جرایم جنسی و فیزیکی از عوامل حایز اهمیتی هستند که دولتها و مسئولین کشورها باید به آنها توجه نمایند.
وی افزود: شاید شهرنشینی در تئوری بتواند با فراهم آوردن امکانات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شرایط بهتر سلامت را برای شهرنشینان آن همراه داشته باشد اما در عمل شهرنشینی برنامه ریزی نشده اثرات منفی برای سلامت افراد جامعه پدید آورده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: توجه به سلامت در سطح شهرها و پرداختن به عوامل موثر در آن بویژه با مد نظر قرار دادن این واقعیت، اهمیت می‌یابد که سلامت انسانها تا حد زیادی تحت تاثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها است و به صرف پیشگیری و درمان بیماریها سلامت جامعه بهبود نمی‌یابد و شهرنشینی به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در سلامت امسال در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.
وی با اظهار این نکته که شیوه زندگی مدرن و شهری از بنیاد و جنبه های گوناگون با موجودی به عنوان انسان طبیعی در تعارض و ناهماهنگی است افزود: انسان خود جزئی از طبیعت است که طی 20 سال گذشته محیط  و شرایط زیست خود را که مدتهاست با آن سازگار یافته به شدت تغییر داده است و به طور قطع هدف این تغییر و دگرگونی ها به خدمت گرفتن علوم جدید برای آسایش و سلامتی و ارتقای سطوح مختلف کیفی زندگی در سیاره کوچک زمین بوده است.
علی یزدانی در پایان ضمن اشاره به اینکه بهداشت و سلامت شهروندان به گونه ای عام و در کلان شهرنشین به گونه ای خاص هزینه های به مراتب سنگین تری بر دوش جامعه در حال توسعه گذاشته است اظهار امیدواری کرد که کارشناسان و دست اندرکاران بهداشت صنعت پتروشیمی حاضر در این گردهمایی بتوانند با معرفی ابعاد مهم پدیده شهرنشینی و آثار و تبعات آن، در طول امسال و سالهای آینده برای سلامتی شهروندان گامهای موثری بردارند.
در ادامه این جشن دکتر نیکزاد رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر در خصوص تاثیرات شهرنشینی رو به گسترش امروز گفت: زیرساختهای موجود در شهرها با حجم انتقال جمعیت از روستاها به شهرها متناسب نیست و از مهمترین مشکلات بوجود آمده در این خصوص میتوان به معظل ترافیک اشاره کرد.
وی به تبعات منفی ترافیک اشاره کرد و آن را از جمله عوامل مخرب شهر سالم برشمرد و گفت: امنیت، رفاه، فضای سبز، آموزش و بهداشت و درمان از مسائل ضروری برای داشتن شهر سالم است و از مدیران صنعت پتروشیمی خواست تا در آغاز سال به نحوی برنامه ریزی نمایند که فاکتورهای شهر سالم را در فرایند خصوصی سازی مد نظر قرار دهند.
در ادامه دکتر جهانگیری، رئیس بهداشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن روز جهانی بهداشت حرفه ای با شعار « در دنیای متغیر محیط کار و با آشکار شدن ریسکهای جدید، در پی یافتن الگو های نوین پیشگیری باشیم» از همکاری مطلوب و تعامل مناسب بین واحدهای HSE و واحدهای صنعتی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به نیکی یاد کرد و اجرای برنامه های بهداشت کاری و همچنین برگزاری جشنواره سلامت و تاکید بر گسترش آن در جهت دستیابی به هدف مشترک یعنی حفظ و ارتقاء سطح سلامت شاغلین و خانواده های آنان در صنایع پتروشیمی را شایسته تقدیر دانست.
وی همچنین تلاشهای روسای HSE و کارشناسان بهداشت صنعتی را به خاطر اجرای برنامه های بهداشت کار را ارزنده عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به دلیل اقدامات بهداشتی در سطح منطقه به ویژه راه اندازی بخش بهداشت آب آزمایشگاه بهداشت خدمت بزرگی به این عرصه نموده است و بر لزوم تکمیل نیروی انسانی در بخش بهداشت تاکید کرد.
در ادامه ضمن اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی متنوع از پیش کسوتان، برجستگان و  تلاشگران عرصه بهداشت و درمان همچنین از برگزیدگان کارگروههای جشنواره سلامت که سال پیش به همت این عزیزان برگزار شده بود با اهدای هدایای ویژه و لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی