مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

تولید بیش از 14 میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی آزمایش شد

تولید بیش از 14 میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی آزمایش شد
(دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۷:۰۳

عبدالحسین بیات در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: اگر چه هدف اصلی از ساخت مجتمع های پتروشیمی تولید بنزین نیست ولی این مجتمع ها در جهت همکاری با پالایشگاه های نفت و تبدیل کردن تهدیدهای خارجی به فرصت در سال گذشته اقدام به تولید بنزین کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید روزانه 5/14 میلیون لیتر بنزین در مجتمع های آروماتیکی این شرکت خبرداد. 
 عبدالحسین بیات در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر چه هدف اصلی از ساخت مجتمع های پتروشیمی تولید بنزین نیست ولی این مجتمع ها در جهت همکاری با پالایشگاه های نفت و تبدیل کردن تهدیدهای خارجی به فرصت در سال گذشته اقدام به تولید بنزین کرده اند.

برنامه تولید 44 میلیون تن محصول در سال همت مضاعف، کار مضاعف 

وی برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تولید محصول در سال جاری را 44 میلیون تن عنوان کرد و گفت: پیش بینی شده در سال جاری 31 میلیون و 100 هزار تن از این محصولات فروخته شود که 5/13 میلیون تن به فروش داخل و 8/17 میلیون تن به صادرات اختصاص پیدا کرده است.

به گفته او زمانی دست اندرکاران صنعت پتروشیمی احساس رضایت می کنند که با توسعه بیشتر صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش این دسته از محصولات در داخل کشور مصرف محصولات نهایی از جمله انواع اسباب بازی ها و ظروف پلاستیکی در زندگی مردم نمود بیشتری داشته باشد.

بهره برداری از 9 طرح جدید پتروشیمی

بیات اضافه کرد: در سال گذشته 9 طرح پتروشیمی را با سرمایه گذاری بالغ بر 2 میلیارد و 303 میلیون دلار به طور رسمی بهره برداری کردیم که این طرح ها 3 میلیون و 710 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه کردند.

وی پیش بینی کرد که در سال جاری نیز 9 طرح با سرمایه گذاری 2/5 میلیارد دلار و ظرفیتی در حدود 7/10 میلیون تن به بهره برداری رسمی برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در سال گذشته مجموعا 5/2 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شده است، گفت: تا پایان برنامه پنجم که برنامه تولید 50 میلیون تن محصول را راه اندازی 46 طرح را داریم پیش بینی می کنیم میزان سرمایه مورد نیاز 25 میلیارد دلار باشد.

بیات تصریح کرد: البته تعدادی طرح نیمه تمام از برنامه چهارم در دست داریم که با احتساب آن ها میزان طرح هایی که در برنامه پنجم باید اجرا شود به حدود 66 طرح می رسد.

به گفته او میزان سرمایه گذاری مورد نیاز این تعداد طرح 45 میلیارد دلار پیش بینی شده که هم اکنون 15 میلیارد دلار آن جذب شده به این ترتیب سرمایه مورد نیاز ما تا پایان برنامه پنجم سالانه 6 میلیارد دلار خواهد بود.
درآمد 10 میلیارد دلاری پتروشیمی در سال 88

وی میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته را 34 میلیون تن اعلام کرد و افزود: در این سال همچنین 19 میلیون تن از انواع محصولات به فروش رفت که 13 میلیون تن آن در قالب صادرات و 6 میلیون تن نیز در مربوط به فروش داخل کشور بوده است.

بیات ادامه داد: ارزش محصولات فروخته شده در داخل کشور 7/3 میلیارد دلار و ارزش صادراتی آن ها نیز 5/6 میلیارد دلار بوده است که به این ترتیب درآمدزایی صنعت پتروشیمی در سال گذشته بالغ بر 2/10 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

سال 88 بیش از 3 میلیارد سهام پتروشیمی واگذار شد

 

بیات درباره روند واگذاری شرکت های پتروشیمی به بخش خصوصی نیز اظهار داشت: در سال گذشته 85/3 میلیارد سهم شرکت های پتروشیمی واگذار شده که ارزش اسمی آنها (ارزش روز این تعداد سهام هنوز برآورد نشده است) بالغ بر هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سهم پتروشیمی نسبت به سایر شرکت های واگذار شده 9/4 درصد بوده است، افزود: در مجموع از سال 74 تا امروز تعداد 37 طرح و شرکت پتروشیمی به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: در بحث واگذاری های طرح های پتروشیمی به حفظ زنجیره ارزش محصولات توجه نشده است از این رو اعتقاد داریم که در روند واگذاری ها باید بازنگری شود.

امضا 5/2 میلیارد دلار تفاهم نامه با شرکت های خارجی

بیات درباره مشارکت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سایر کشورهای جهان گفت: این شرکت تاکنون موفق شده با کشورهایی چون هند، عمان، ونزوئلا، آفریقای جنوبی، اندونزی، ترکیه، چین، روسیه، عربستان و سنگاپور تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.

وی ارزش این تفاهم نامه ها را 5/2 میلیارد دلار دانست و خاظر نشان کرد: در سال گذشته نیز موفق به انتشار 300 میلیون یورو گواهی سپرده ارزی شدیم و علاوه بر این ها 85 میلیون یورو فاینانس مستقیم نیز از کشورهای مختلف جذب کرده ایم.

تولید کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یکی از دستاوردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال گذشته را تولید نانو کامپوزیت های مورد نیاز صنعت دانست و تاکید کرد: این محصول در ساخت قطعات خودرو و فیلم های هوشمند کاربرد فراوان دارد از این رو تولید آن در کشور دستاور مهمی است.

وی افزود: علاوه بر این ها برخی از کاتالیست های مصرفی در فرآیند تولید محصولات پتروشیمی توسط مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی تولید شده که به این ترتیب برای تامین آن دیگر نیازی به واردات نیست.

بیات با اشاره به نقش شرکت اسپک در ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور تاکید کرد: این شرکت در بومی سازی قطعات و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت و قطع واردات آن ها از خارج از کشور تقش مهمی دارد به نحوی که می توان ادعا کرد حدود 70 درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

وی با تاکید بر توسعه موزون صنعت پتروشیمی گفت: در سال گذشته صنعت پتروشیمی درآمدزایی بالغ بر 10 میلیارد دلار داشته است ولی ما اعتقاد داریم که بیش از 50 درصد این درآمد باید مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

بیات ادامه داد: نگاه امروز به صنعت پتروشیمی دیگر نگاه ظرفیت محور نیست و توسعه دانش محور در راس اهداف قرار گرفته است بنابر این در بخش بومی سازی باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

در تولید کود اوره خودکفا شدیم  

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به خودکفایی در تولید کود اوره در سال گذشته اظهار داشت: هم اکنون تولید این محصول راهبردی در کشور 4 میلیون و 300 هزار تن در سال است درحالی که مصرف آن تنها 2 میلیون و 100 هزار تن برآورد شده است به این ترتیب علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز داخل، توان صادراتی بالایی نیز در صادرات آن داریم.

بیات تامین منابع مالی و بازپرداخت دیون، تامین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، روند واگذاری شرکت ها و نبود تشکل های غیر دولتی و خصوصی برای ساماندهی به فعالیت شرکت های خصوصی شده را از چالش های عمده صنعت پتروشیمی اعلام کرد و افزود: هم اکنون نزدیک به 20 درصد از ظرفیت های این صنعت به دلیل کمبود خوراک بدون تولید باقی مانده است.

در ساخت خط اتیلن شرق بازنگری می شود

وی درباره آخرین وضعیت ساخت خط های اتیلن غرب، شرق و مرکز خاطرنشان کرد: خط غرب در مراحل نهایی ساخت قرار دارد و قطعه نخست آن که از کرمانشاه تا عسلویه است امسال به بهره برداری می رسد علاوه بر این بر توسعه صنایع پایین دستی در کنار مجتمع های این خط تاکید داریم چرا که اشتغالزایی بالا را این صنایع در استان های غرب ایجاد می کنند.

بیات افزود: برای ساخت خط مرکز هم مشکلات تامین آب داریم که اگر این مشکل از سوی مسئولان آب منطقه ای استان ها حل شود خط را احداث خواهیم کرد و چون خط کوتاه است هزینه چندانی دارد.

وی تاکید کرد: ساخت خط شرق نیز در دست بازنگری قرار دارد و اگر ساخت آن منتفی شود برای توسعه صنعت پتروشیمی در شرق کشور برنامه های دیگری داریم و تاکید می کنیم که از توسعه این صنعت در شرق کشور غافل نیستیم.

هلدینگ خلیج فارس مطلوب صنعت پتروشیمی نیست

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی واگذاری هلدینگ خلیج فارس به همراه 12 شرکت زیرمجموعه آن را برای صنعت پتروشیمی مطلوب ندانست و تاکید کرد: دو هلدینگ منطقه ای در عسلویه و ماهشهر را به جای هلدینگ خلیج فارس پیشنهاد داده ایم که علاوه بر مجتمع های تولیدی، شرکت های خدماتی مورد نیاز واحدها نیز در آنها دیده شده است.

وی ادامه داد: البته اجرای هیچ یک از این هلدینگ ها تصویب و نهایی نشده است و  هنوز در حد پیشنهاد است.

2 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی برای صنعت پتروشیمی

بیات اظهار داشت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها شیوه های گوناگونی وجود دارد که انتشار اوراق مشارکت ارزی از آن جمله است و سهم صنعت پتروشیمی در سال‌جاری نشر 2 میلیارد دلار از این اوراق است.

وی در خصوص واگذاری پتروشیمی به وزارت صنایع نیز گفت: این واگذاری را مطلوب نمی دانیم و معتقدیم اگر هدف از این واگذاری کاهش تصدی‌گری دولت در این صنعت است که این امر در حال حاضر با واگذاری‌هایی که انجام می شود، محقق شده است.

وی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را موجب شفاف سازی بازار دانست و تاکید کرد: هم اکنون محصولات پتروشیمی به قیمت فوب خلیج فارس منهای 5 درصد در بورس عرضه می شود ولی رقابت هایی که در این بورس وجود دارد قیمت ها را گاهی به بیش از این میزان می رساند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی