مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

شرکت های داخلی صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند

شرکت های  داخلی صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند
(شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۶:۱۲

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: نقش صنعت پتروشیمی به عنوان رکن صادرات غیر نفتی و عامل مهم در کاهش تاثیر پذیری کشور از اقتصاد نفتی و تک محصولی انکار ناپذیر است.‌

به گزارش نیپنا، عبدالحسین بیات در سومین همایش چالش‌ها و فرصت های شرکت های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز در سالن همایش های سازمان صدا و سیما گفت: رسالت صنعت پتروشیمی استفاده از مزیت های نسبی کشور با اتگا به وجود خوراک داخلی برای ایجاد ارزش افزوده و کمک به توسعه صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش تولیدات است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در زمینه بررسی شرایط رشد و توسعه شرکت های بخش خصوصی سخن می گفت افزود: پتروشیمی مسئول توسعه این صنعت پایه و زیربنایی در اقتصاد کشور است و  این شرکت برای رسیدن به چشم انداز تعیین شده که دستیابی به مقام اول از نظر ارزش تولیدات است نیازمند بستر مناسبی برای انجام وظایف محوله است.
وی گفت: این صنعت توانسته است بر همه ناملایمات ناشی از اثرات جنگ و تحریم های سیاسی و عدم مشارکت سرمایه گذران خارجی و محدودیت منابع داخلی با تامین نیازهای خود برنامه‌های اول تا سوم و بخشی از برنامه چهارم را محقق کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت نصب شده این صنعت در سال 57 را 5/1 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود این میزان اکنون به 30 برابر یعنی 49.5 میلیون تن رسیده است.
وی دستیابی به سهم 42 درصدی در صادرات غیر نفتی تا سال 87 و رسیدن به سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی را از نمونه های ارتقا شاخص های عمده پتروشیمی اعلام کرد و افزود: اکنون سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی حدود 4/2 درصد در دنیا و 85/25 درصد در خاورمیانه است که با تحقق طرح های برنامه‌های  چهارم و پنجم به 3/5 و 2/39 درصد خواهد رسید.
مهندس بیات با اشاره به به محدودیت ذخایر هیدورکربنی جهان ، اهمیت خلق ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را یکی از راهبردی ترین صنایع کشور  دانست و گفت: اگر مزیت هایی همچون اشتغال و کارآفرینی و امنیت حاصل از ایجاد مجتمع های پتروشیمی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز و افزایش سهم تولید ناخالص نفتی را هم درنظر بگیریم می بینیم این صنعت راهبردی ترین صنعت کشور است که می تواند هم استاندارد زندگی در کشور را ارتقا دهد و هم گره های کور  بسیاری از اقتصاد کشور بگشاید.
وی در زمینه استفاده از پتانسیل نیروهای متخصص داخلی و بالفعل نمودن کارایی آنها افزود: پتروشیمی با جسارت کامل به صنعتکران و سازندگان داخلی اعتماد کرده و همواره هم سعی کرده است اجرای طرح های پتروشیمی در قالب قراردادهای مختلف را به شرکت های ایرانی یا به کنسرسیومی ایرانی – خارجی واگذار کند.
وی با بیان این که با نگرش وسیع ملاحظه می شود که به موازات توسعه و رشد صنعت پتروشیمی ، توانمند شدن پیمانکارن و مهندسان و متخصصان ایرانی هم اتفاق افتاده است افزود: امروز به وضوع بسیاری از فعالیتهای صنعت پتروشیمی در ساخت قطعات و تحهیزات و حتی واحدها و محتمع های پتروشیمی توسط متخصصان ایرانی انجام می شود که باعث افتخار است.
مهندس بیات شاهد این مدعا را ساخت قطعات و تجهیزاتی به ارزش 1800 میلیون دلار توسط سازندگان داخلی دانست و گفت: البته در این مسیر مشکلات و نارسایی های فراوانی را هم متحمل شدیم اما در مقابل به دستاوردهای بزرگ هم نائل شدیم که توانمندی و تجربه و دانش کار صحیح توسط شرکت های توانمند ایرانی است .
وی با اشاره به اجرای اصل 44 در کشور اظهار امیدواری کرد از این پس بخش غیردولتی و مشاورین و پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و تولید کنندگان مواد نه تنها در خرید،‌ساخت و توسعه پتروشمی سهم برجسته تری نسبت به گذشته داشته باشند بلکه بتوانند در مالکیت واحدهای پتروشیمی هم سهم داشته باشند .‌
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه حمایت از ساخت داخل و توسعه صنعت داخلی را نیازمند بسترسازی و روان سازی قوانین و مقررات کشور دانست و گفت: در حال حاضر قوانین عمدتا در جهت تسهیل واردات است و نه تولید داخلی .
وی ایجاد مشوق هایی مانند قیمت مناسب خوراک و سوخت واحدهای تولیدی مطابق با قانون هدفمند کردن یارانه ها را عامل موثر برای بسترسازی توسعه صنعت ، اشتغال زایی بیشتر و جذب سرمایه گذاران دانست.‌
مهندس بیات به فعالیت های انجام شده برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این زمینه پتروشیمی شیوه های مختلفی مانند واگذرای سهام و عرضه آن به عموم از طریق بورس و وگاذاری سهام طرح های در دست اجرا یا مشارکت با بخش خصوصی در احداث طرح های پتروشیمی را اجرا کرده است.
وی ایجاد بانک صنعت نفت و ایجاد صندوق توسعه پتروشیمی و همچنین اختصاص بخشی از درآمد نفت برای توسعه این صنعت را بسیار راهگشا دانست و افزود: در خصوص دسترسی به فناوری هم در پی جذب شریک خارجی هستیم و هم شرکت پژوهش و فناوری در پی ایجاد و بومی سازی فناورهای جدیدی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جامعه دانشگاهی هم خواست به عنوان محور تولید دانش فنی به کمک صنعت پتروشیمی بیایند و گوی سبقت را از شرکای خارجی بربایند.
وی همچنین از شرکت ها داخلی خواست با تغییر راهبرد به موازات صدور محصولات پتروشمی، صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات ساخت داخل را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی