مخبر کمیسیون انرژی مجلس :

مشکل اصلی صنعت پلاستیک، واردات بی رویه کالای چینی بی کیفیت است؛ دولت مانع شود

مشکل اصلی صنعت پلاستیک، واردات بی رویه کالای چینی بی کیفیت است؛ دولت مانع شود
(پنج شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹) ۱۲:۵۹

سیدعماد حسینی مخبر کمیسیون انرژی مجلس یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه ایران پلاست را جذب سرمایه‌گذار برای بخش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دانست و تاکیدکرد: به‌عنوان نماینده مجلس به جرات می‌گویم که برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده در این حوزه هیچ مانع قانونی برای فعالیت وجود ندارد.

هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست از دوم تا پنجم تیرماه در تهران در حالی قرار است برگزار شود که سیدعماد حسینی مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد اهمیت و تاثیرات این نمایشگاه در گسترش صنعت لاستیک و پلاستیک و به ‌طور کلی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌گوید: به‌طورکلی کشور ما کشوری در حال توسعه است که در بخش پتروشیمی توانسته است در چند دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته باشد. این درحالی است که ما با تحریم‌های شدید اقتصادی و صنعتی نیز روبه‌رو هستیم. به همین جهت برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها سبب می‌شود که ما نیازهای خود را از طریق ارتباط با شرکت‌های خارجی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، برطرف کنیم و همین ارتباط و تبادل اطلاعات و فناوری باعث می‌شود که شرکت‌های داخلی برای حضور هرچه بهتر خود و ارائه محصولات و معرفی آن به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی در اینگونه نمایشگاه‌ها به‌طور جد تلاش کنند.
ایجاد این حس رقابت در تولیدکنندگان داخلی سبب می‌شود که هم ما محصولات بهتری را تولید کنیم و هم گام‌های رشد و توسعه در زمینه صنایع لاستیک و پلاستیک و به‌طور کل صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را به سرعت برداریم.

این نماینده مجلس در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست در ادامه یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این نمایشگاه را جذب سرمایه‌گذار برای بخش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌داند و این‌طور بیان کرد که برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست باعث می‌شود که تولیدکننده و سرمایه‌گذار علاوه بر اینکه توجه به صادرات در این حوزه داشته باشد، به این موضوع نیز بیاندیشد که به جای صادرات مواد اولیه به شکل خام به کشورهای دیگر، به تولید و ارائه محصول و صادر کردن محصولات پایین‌دستی پتروشیمی مانند لاستیک بپردازد.در حقیقت انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید را برای تولیدکننده داخلی ایجاد می‌کند.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که صنعت پتروشیمی در ایران صنعتی نوپا است و برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم در سطح بین‌المللی کمک بسیار بزرگی به این صنعت در کشور خواهد کرد.حضور شرکت‌کنندگان خارجی و افزایش تقریبا 70 درصدی آنان در این دوره از برگزاری نمایشگاه نشان‌دهنده این است که کشورما توانسته است نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشته باشد. حضور تولیدکنندگان خارجی سبب می‌شود که ما نقاط ضعف خود را هم در این صنعت و هم در برگزاری نمایشگاه به خوبی درک کنیم.یکی از این ضعف‌ها در صنعت پتروشیمی نبود سرمایه‌گذار و به عبارت دیگر کمبود منابع مالی برای تولید است.

حسینی نماینده  مجلس شورای اسلامی درخصوص راه‌حلی برای برطرف کردن این ضعف مالی بیان کرد: یکی از راه‌های تامین منابع مالی دادن وام‌های خوداشتغالی به تولیدکنندگان این صنعت است که دولت باید در این زمینه (دادن وام به صنعتگران) یک بررسی دقیق و اجمالی داشته باشد و در یک برنامه منظم و مدون وام‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.


وی گفت: در کشور ما برای شرکت‌هایی که سرمایه لازم در جهت تولید در حوزه پتروشیمی را ندارند به دیگر سخن از نظر منابع مالی تامین نیستند مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. اولین مشکل و موانع همین کمبود منابع مالی است.حال اگر شرکتی این منبع مالی را داشته باشد از لحاظ قانونی هیچ‌گونه مشکلی بر سر راه او نخواهد بود. من به‌عنوان نماینده مجلس به جرات می‌گویم که برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده در این حوزه هیچ مانع قانونی برای فعالیت وجود ندارد.

سید عماد حسینی در آخر بر این نکته تاکید کردکه مشکل اصلی ما در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن واردات محصولات بی کیفیت چینی به کشور است.محصولات چینی که می‌توان به جرات گفت کیفیت آنها بسیار پایین است اما در عین حال دارای قیمتی پایین‌تر از کیفیتش است و باعث شده که محصولات ایرانی که با اطمینان می توان گفت دارای کیفیتی بسیار بالا است، بازار فروش خود را در ایران از دست بدهد.
متولی این موضوع دولت است بنابراین دولت باید به بررسی جامع در این زمینه بپردازد و از واردات بی‌رویه محصولات چینی که کیفیت مطلوبی هم ندارد، جلوگیری کند تا زمینه و امکانات لازم را برای تولیدکننده داخلی فراهم کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی