مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب

بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب
(سه شنبه ۱۲ اَمرداد ۱۳۸۹) ۱۶:۱۷

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی در بومی‌سازی و ساخت تجهیزات در کشور نیز در میان سایر صنایع شاگرد اول است، گفت: این صنعت از سال 84 تا کنون رشدی معال 531 درصد داشته است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی از راه اندازی فاز اول خط اتیلن غرب و راه اندازی 11 طرح پتروشیمی با ظرفیت 8/6 میلیون تن در سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامگاه گذشته (دوشنبه 11 مرداد) در همایش مدیران ارشد صنعت نفت راه اندازی فاز اول خط اتیلن غرب را یکی از اقدام های بی نظیر صنعت نفت توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار در نظام جمهوری اسلامی چنین پروژه ای راه اندازی خواهد شد که می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد.

وی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را با افتتاح دو طرح اخیر (پتروشیمی مروارید و فاز 2 پتروشیمی پردیس) 50 میلیون تن اعلام و تصریح کرد: سال گذشته 4/34 میلیون تن محصول تولید می شود و امسال نیز این رقم به 3/44 میلیون تن می رسد.
بیات کمبود خوراک را یکی از مشکلات صنعت پتروشیمی برشمرد و اعلام کرد: وزیر نفت برای حل این مشکل قول مساعدت داده است.

وی با بیان این که سال گذشته 8 طرح پتروشیمی با ظرفیت 7/3 میلیون تن و سرمایه گذاری دو میلیارد و303 میلیون دلار راه اندازی شد، تصریح کرد: در سال جاری نیز 11 طرح جدید با ظرفیت 8/6میلیون تن و سرمایه گذاری 8/5 میلیارد دلار راه اندازی می شود که با این اقدام، دو هزار و 613 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رشد 531 درصدی بومی‌سازی در پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی در بومی‌سازی و ساخت تجهیزات در کشور نیز در میان سایر صنایع شاگرد اول است، گفت: این صنعت با بهره‌گیری از نیرو‌های متخصص و کارآمد، اقدام به ساخت و تهیه اقلام عمومی، تجهیزات دوار، ابزار دقیق و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت کرده است.
به گفته او بومی‌سازی در این صنعت از سال 84 تا کنون رشدی معال 531 درصد داشته است.

 

پتروشیمی شاگرد اول خصوصی سازی

عبدالحسین بیات صنعت پتروشیمی را شاگرد اول خصوصی‌سازی در صنعت نفت خواند و گفت: سال گذشته 5 شرکت پتروشیمی در قالب 3هزار و 834 میلیون سهم، به ارزش 9 هزار و 601 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود: این صنعت حتی پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و از سال 74 واگذاری شرکت‌‌های تابعه را در دستور کار داشته است.
وی ادامه داد: از سال 74 تا پایان سال 88، 35 شرکت زیرمجموعه صنعت پتروشیمی در قالب 24 هزار و 212 میلیون سهم، به ارزش 71 هزار و 741 میلیارد ریال به بخش‌های خصوصی و غیر دولتی واگذار شده است.

بیات در باره شیوه‌های کنونی خصوصی‌سازی در کشور گفت: اعمال این شیوه‌‌ها برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی، چالش‌ها و مشکلاتی مانند چندپارگی مدیریت سهام شرکت‌ها، بی‌توجهی به حفظ زنجیره ارزش تولید، تعیین تکلیف نشدن نحوه تسویه حساب‌ها و مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت‌های واگذار شده، همچنین تعیین تکلیف نشدن تضمین تسهیلات ریالی و ارزی اعطا شده به شرکت‌های واگذار شده را ایجاد کرده است.

بیات یادآور شد: یکی دیگر از اقدام های مهم امروز صنعت پتروشیمی، انتقال دفاتر شرکت‌‌ها به مناطق عملیاتی بوده است که در این زمینه نیز می‌توانیم ادعا کنیم که از دیگر شرکت‌ها پیشتاز هستیم.

نیاز سالانه پتروشیمی به 5/6 میلیارد دلار تا پایان برنامه پنجم توسعه

وی نیاز صنعت پتروشیمی برای اجرای طرح‌های برنامه پنجم را سالانه 5/6 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: راه‌های تامین این منابع را جذب از طریق مشارکت‌های داخلی و خارجی، حساب ذخیره ارزی و انتشار اوراق مشارکت پیش‌بینی کرده‌ایم.

بیات یادآور شد: حتی با برخی از بانک‌های داخلی مانند ملی، صادرات و توسعه صادرات برای جلب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مذاکره و تفاهمنامه نیز امضا شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی چون سیبور روسیه و سازمان گسترش صنایع نیز در قالب قراردادها و تفاهمنامه‌های همکاری، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی،‌ میان‌دستی و پایین‌دستی (تبدیلی) پتروشیمی اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در باره توان مجتمع‌‌های پتروشیمی برای تولید بنزین گفت: برخی از مجتمع‌های پتروشیمی امروز این توان را دارند و حتی سال گذشته تولید بنزین را به مدت یک هفته آزمایش کرده‌‌اند.

بیات درباره اقدام های انجام شده برای توسعه صنایع تبدیلی (پایین‌دستی) پتروشیمی اظهار داشت: هم‌اکنون طرح احداث پارک‌های صنعتی گوگرد و شناسایی خوشه‌های صنایع پلاستیک تدوین و پتانسیل‌های محصولات اوره و آمونیاک، اتیلن و متانول برای ساخت پارک‌های شیمیایی بررسی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر اینها با چند بانک داخلی برای گشایش اعتبار(ال.سی) ریالی به منظور حمایت مالی از صنایع تبدیلی اقدام کرده‌ایم.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی