منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی میزیان کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی میزیان کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان
(دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹) ۱۳:۰۵

هجدهمین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.

هجدهمین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.
به گزارش سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، هجدهمین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان با حضور استاندار و معاونین وی، امام جمعه ماهشهر، نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان بندرماهشهر، مدیران کل ادارات و نهادهای مختلف، مدیران صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاران به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تالار آفرینش این منطقه برگزار شد.
دستور کار این جلسه به دو بخش مجزا تقسیم و شرکت کنندگان ضمن پیگیری دستور کار عادی کارگروه، به بررسی و تحلیل ایجاد طرحهای پایین دستی پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری و حمایت استانی در خصوص صنایع اشتغال زا و پایین دستی پتروشیمی پرداختند.

خوزستان فقط نفت و نخل نیست
استاندار خوزستان استان عملکرد 5 ماهه کارگروه شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری را موجب باز شدن دروازه جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای استان خوزستان دانست و گفت: تا پیش از این خوزستان را فقط به نفت و نخل می شناختند در صورتی که اینطور نیست بلکه خوزستان دارای ظرفیتهای تولید و پتانسیلهای بسیار ارزشمند برای سرمایه گذاری دارد.
وی در ادامه با اشاره به جهش سرمایه گذاریهای انجام شده طی سه سال گذشته در زمینه نیروگاهی برق، پروژه های آبرسانی، راه سازی و بنادر، مهمترین عوامل این رشد را توسعه زیر ساختها، شناسایی پتانسیل ها و افزایش امنیت منطقه دانست و اظهار کرد: ما می بایست بین کلیه نقاط دارای پتانسیل سرمایه گذاری همچون منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه آزاد اروند، بنادر و کشتریانی را ساماندهی نماییم و با هماهنگی بین قسمتهای مختلف از تمامی ظرفیتهای آنها استفاده نماییم.
دکتر حجازی، استان خوزستان را به عنوان استان اول کشور در زمینه جذبه سرمایه اعلام کرد و افزود: فعالیتهای زیادی در زمینه توسعه سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته که می بایست به مرحله اجرا درآید تا بستر را برای برگزاری یک همایش بین المللی مهیا نماییم.

صنایع پتروشیمی، دُر گرانبها و غریب ماهشهر
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ذکر این نکته که در منطقه ویژه، صنایع بالادست به ظرفیت نهایی خود رسیده است و اشباع شده است، رفع مشکل اشتغال شهرستان ماهشهر و شهرستانهای اطراف و حتی استان را در استفاده از تمامی امکانات و ظرفیتهای صنایع پتروشیمی در منطقه ماهشهر دانست و افزود: 68 کشور از اقصی نقاط دنیا محصولات تولید شده در این منطقه را خریداری نموده و با بکارگیری آنها در صنایع مکمل و صنایع پایین دستی، و علاوه بر اشتغالزایی بالا، ارزش افزوده بسیار بالاتری را برای آنها به ارمغان می آورد.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر شغل در صنایع بالادست 14 شغل در صنایع پایین دست ایجاد خواهد شد، گفت: تجربه 50 ساله ما در استان خوزستان نشان داده است که مادامی که در احداث و ایجاد صنایع پایین دست اقدام موثری صورت نپذیرد، صنایع بالادست اعم از فولاد، کشت نیشکر و پتروشیمی به دلیل ماهیت کاری آنها نخواهند توانست جوابگوی مشکل اشتغال استان باشند.
یزدانی، اعلام کرد که در سال جاری با راه اندازی پروژه های اروند، LD امیر کبیر و NF3 بندرامام، 5 و نیم میلیون تن به ظرفیت تولید منطقه ویه اقتصادی پتروشیمی افزوده خواهد شد.
وی به استاندار استان خوزستان پیشنهاد کرد که مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و آزاد اروند میتوانند مکمل یکدیگر باشند و اعلام آمادگی کرد که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به صورت پشتیبانی کننده منطقه آزاد اروند عمل نماید.
فرماندار شهرستان بندرماهشهر، ضمن معرفی اوضاع اقتصادی و موقعیتهای صنعتی، تجاری، بندری و دانشگاهی شهرستان بندرماهشهر، در حضور استاندار به بیان موانع و مشکلات موجود در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور 3 میلیون تن بوده و این رقم در پایان سال 1388به 46 میلیون تن رسیده و براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 1394 این رقم به 100 میلیون تن برسد.

پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر، پتانسیل غیر قابل رقابت برای جهان در توسعه صنایع پایین دستی
در ادامه محتشمی پور، مدیر دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و پارس به عنوان 2 نقطه ای که در دنیا دارای پتانسیلی غیر قابل رقابت برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند، گفت: ماهشهر به دلیل وجود زیر ساختهای مناسب، آب و خوراک، برای احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی به مراتب موقعیت بهتری نسبت به عسلویه دارد.
وی افزود: وجود قوانین نامناسب حمایت از صادرات باعث شده است که علی رغم وجود خوراک مناسب صنایع پایین دست در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، علاقمندی برای فروش این خوراک به صنایع داخلی وجود ندارد که امید است با حمایت مسئولین و تلاشهای برنامه ریزی شده به زودی این موانع از پیش پای این صنعت برداشته شود.
پس از آن روشن نیا، سرپرست بازار مواد شیمیایی و الفین پتروشیمی، نیز با ارائه و مقایسه آمار و اطلاعات مربوط به میزان تولید و صادرات ایران و جهان در زمینه پتروشیمی  و جایگاه این صنعت در خاورمیانه و جهان، از رشد قابل توجه این صنعت در 10 سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پتروشیمی سرمایه های لازم جهت احداث 66 پروژه میان دستی و پایین دستی آماده شده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را جذب کند.

توان اشتغالزایی استان 86 هزار فرصت شغلی است
اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، پس از استماع گزارش دبیر کارگروه از شرح آخرین اقدامات پیرامون عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص فرصتهای شغلی تعهد شده، استاندار استان خوزستان و اعضای کارگروه با حضور صاحبان طرحهایی که در اجرای طرح خود با مشکلاتی برخورد نموده بودند به بحث و بررسی جهت حل مشکلات این طرحها پرداختند.
سید منوچهر سید جلالی در بیان اشتغال تعهد شده دستگاههای اجرایی استان در سه ماهه اول سال 1389 گفت: در جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور، استانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی کشور در وزارت کشور برگزار شده بود اعلام شد، کلیه استانداران متعهد شدند که 1001 میلیون و 100 هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد نمایند و از این میان دستگاههای اجرایی استان خوزستان متعهد به ایجاد نزدیک به 82 هزار فرصت شغلی در سطح استان شدند.
وی افزود: توان اشتغال زائی استان را براساس اعلام دستگاههای اجرایی 86 هزار شغل اعلام کرد و این رقم 4 هزار بالاتر از تعهد استان می باشد.
دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خوزستان آمار تفکیکی تعهدات بخشهای مختلف شغلی را چنین بیان کرد: از 86759 فرصت تعهد شده استان در بخش صنعت 37258 فرصت، در بخش خدمات 26655 فرصت، کشاورزی 12846 فرصت و صندوق مهر امام رضا در سه بخش یاد شده مجموعاً 10000 فرصت را تعهد به ایجاد نموده اند.
وی تعداد فرصت شغلی محقق شده را در سه ماهه اول حدود 26 درصد تعهد استان اعلام کرد و در ادامه کارگروه به بررسی عملکرد بانکها در دوهفته گذشته پرداخت و اعلام کرد: تعداد طرحهای مربوط به بنگاههای زودبازده و تایید شده در بانکهای استان طی 2 هفته گذشته 18 طرح بوده و طی آن 79 فرصت شغلی ایجاد شده است.
در ادامه عامری گلستان، معاون برنامه ریزی استاندار به بررسی و پیگیری مسائل مربوط به بانکها و تعهدات آنها پرداخت و مصوبات لازم جهت تسهیل در امر اشتغال زائی در سطح استان را به تصویب کارگروه رساند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی