در تعیین قیمت خوراک مزایا و مشکلات در کنار هم دیده شود

در تعیین قیمت خوراک مزایا و مشکلات در کنار هم دیده شود
(دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹) ۱۲:۰۲

عضو هیئت مدیره شرکت پلی پروپیلن جم خواستار توجه دولت به شرایط جهانی صنعت پتروشیمی در تعیین قیمت خوراک شد.

محمدحسین مغازه‌ای، عضو هیئت مدیره شرکت پلی پروپیلن جم با بیان اینکه قیمت محصولات پتروشیمی، وابسته به شرایط حاکم بر اقتصاد بین المللی است گفت: این شرایط متناسب با مناسبات حاکم بر اقتصاد بین‌المللی و واقعیت های اقتصاد جهانی تغییر می کند، بنابراین لازم است در تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، واقعیت های بازار جهانی درنظر گرفته شود. 
 وی جهت گیری رشد و توسعه صنعت و فناوری را به سمت جایگزینی فرآورده های پتروشیمیایی به جای محصولات معدنی دانست و تاکید کرد: برای مثال، امروز در شبکه های آب و فاضلاب و حتی گاز طبیعی، لوله های ساخته شده از مواد پلیمری جایگزین لوله های فلزی شده است یا در صنعت اتومبیل و هواپیما قطعات پلیمری جایگزین قطعات فلزی شده است. همچنین در صنعت ساختمان از در و پنجره گرفته تا دیوار و سقف وعایق و ... صنعت پلیمر در بین مصالح ساختمانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. 
مدیرعامل سابق شرکت پلی پروپیلن جم افزود: امروز صنعت بسته بندی کلاً در اختیار این تکنولوژی است و صنایع بهداشتی و آرایشی بدون پتروشیمی مفهوم ندارد و حتی در صنعت کشاورزی از کود و سم گرفته تا پوشش های گلخانه ای و بسته بندی محصولات همه در اختیار پتروشیمی است بنابراین در چنین شرایطی داشتن گاز طبیعی و نفت به صورت همزمان در کشور یک مزیت غیر قابل انکار است که باید به آن توجه جدی کرد و نباید این مزیت را با اقدامات نادرست از دست داد. 
عضو هیئت مدیره شرکت پلی پروپیلن جم با تاکید بر استفاده حداکثری از این مزیت افزود: امروز توسعه پتروشیمی در ایران یک اصل حیاتی برای توسعه کشور است و برای این تحقق این توسعه باید بستری رقابتی فراهم شود و رقابت هم زمانی ایجاد می شود که بتوانیم متناسب با شرایط بیرونی حرکت کنیم.
وی همچنین به توسعه صنایع جانبی در کنار توسعه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت پتروشیمی زمینه توسعه و توانمندی در تکنولوژی تولید تجهیزات پتروشیمی اعم از تجهیزات مکانیک ثابت و دوار سیستم های برقی و کنترل را فراهم کنید.
مهندس مغازه ای با اشاره به اینکه امروز مجبوریم بخش عمده ای از این لوازم را از خارج وارد کنیم که منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول و خروج ما از گردونه رقابت می شود افزود: به همین دلیل در حال حاضر برای جبران هزینه ها لازم است صنایع پتروشیمی خوراک خود را با تخفیف دریافت کنند تا هزینه های بالای تامین تجهیزات، ساخت و نصب مجتمع های پتروشیمی جبران شود. 
‌وی بخش دیگری از هزینه‌های صنعت پتروشیمی را مربوط به مواد شیمیایی، افزودنی ها و کاتالیست ها دانست و افزود: به دلیل تکنولوژی پیچیده تولیدی، این مواد قیمت بالایی دارند و علی‌رغم مصرف بسیار کم به طور مستقیم روی قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار هستند.‌ 
وی تاکید کرد: با برنامه ریزی برای تحقق خودکفایی در این بخش و بخش تامین تجهیزات دولت می‌تواند تخفیف درنظر گرفته شده روی خوراک را حذف کند اما تا آن زمان باید به نحوی هزینه های اضافی تولیدکنندگان داخلی نسبت به رقبای جهانی جبران شود.
‌وی گفت راهکار بقای این صنعت و ضامن توسعه آن این است که صاحبان این صنعت به این اطمینان برسند که مجموعه هزینه‌های سرمایه گذاری، هزینه های تولید، قیمت محصول و قیمت خوراک می‌تواند زمینه سودآوری منطقی را برایشان فراهم کند و هر مکانیزمی که بتواند این شرایط را تضمین کند مطلوب است.
وی در زمینه پیشنهاد افزایش پلکانی قیمت خوراک هم گفت: این کار باید با درنظر گرفتن شرایط واقعی و بگونه‌ای انجام شود که صاحبان این صنعت ،از کسب سود منطقی حاصل از سرمایه گذاری در این صنعت مطمئن شوند.‌

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی