بیات: تولید ضربتی بنزین محدودیتی در بازارهای پتروشیمی ایجاد نمی‌کند

بیات: تولید ضربتی بنزین محدودیتی در بازارهای پتروشیمی ایجاد نمی‌کند
(شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹) ۱۴:۲۱

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که اجرای طرح تولید ضربتی بنزین محدودیتی برای بازارهای داخلی و خارجی محصولات پتروشیمی ایجاد نکرده است.

عبدالحسین بیات ‌در گفتگو با شانا تاکید کرد: با بیان اینکه برخی از محصولات پتروشیمی این مجتمع‌ها در داخل کشور مصرف می‌شده است، اظهار داشت: نیاز بازارهای داخلی و صنایع پایین‌دستی (تبدیلی) همچون گذشته تامین می‌شود و در روند تامین نیاز آن‌ها هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.
بیات افزود: همچنین برای تامین نیاز واحدهایی که از مجتمع‌های حاضر در طرح تولید بنزین خوراک دریافت می‌کردند، تمهیداتی اندیشیده شده است که آن‌ها نیز با مشکل مواجه نشوند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد که هدف اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مرحله نخست تامین نیاز کشور به محصولات پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش تولید این محصولات است نه صادرات آنها؛ به این ترتیب اجرای طرح ضربتی تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی نیز به عنوان یکی از نیازهای فعلی کشور در اولویت کاری این شرکت قرار گرفته است.
به گفته بیات در عرضه محصولات پتروشیمی به بازارهای صادراتی به گونه ای عمل می شود که در صورت نیاز داخلی، امکان تغییر اولویت های صادراتی وجود داشته و با توجه به این انعطاف پذیری بازارهای صادراتی محصولات پتروشیمی تحت تاثیر و آسیب قرار نخواهند گرفت.

امکان تولید 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی ها

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجتمع‌های پتروشیمی امکان تولید 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین را دارند.
بیات ادامه داد: درصورتی که خوراک کافی از سوی واحدهای پالایشگاهی در اختیار مجتمع‌های پتروشیمی قرار بگیرد، این مجتمع‌ها توانایی افزایش تولید بنزین را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دارند.
وی با بیان اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها پس از اختلاط با بنزین معمولی در پالایشگاه‌ها تا سقف 19 میلیون لیتر قابل افزایش است، تصریح کرد: تولید پتروشیمی‌ها در کنار تولید پالایشگاه‌های نفت می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مردم به این فرآورده‌ باشد.

تولید بنزین در پتروشیمی‌ها یک قابلیت ذاتی است

بیات درباره نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: تولید بنزین پیرولیز (بنزین سوپر) در مجتمع‌های پتروشیمی اراک، جم، امیرکبیر و بندرامام به عنوان یک محصول جانبی در گذشته نیز انجام می‌شده ولی به دلیل عدم نیاز در داخل کشور آن را صادر می‌کردیم.
وی افزود: متاسفانه کشورهای هدف صادرات ما این بنزین را با افزودنی‌های دیگر ترکیب می‌کردند و به عنوان بنزین معمولی که عدد اکتان بالایی نیز دارد به مصرف می‌رساندند یا به ایران صادر می‌کردند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در واحدهای آروماتیکی نوری (بزرویه)، بوعلی‌سینا و بندرامام نیز تولید بنزین با عدد اکتان 95 تا 110 جزو فرآیند تولید به شمار می‌رود که در گذشته برای تفکیک محصولات پتروشیمی به واحدهای بعدی فرستاده می‌شد اما در طرح تولید بنزین دیگر این مرحله طی نمی‌شود و بنزین تولیدی به شرکت پالایش و پخش تحویل داده می‌شود.
وی یادآور شد: علاوه‌بر این‌ها پتروشیمی بندامام توانایی تولید ام.تی.بی.یی (MTBE) را دارد که این محصول نیز برای تنظیم عدد اکتان بنزین در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد.
بیات خاطرنشان کرد: به این ترتیب تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی یک قابلیت ذاتی بوده است ولی تا امروز برای اجرای آن ضرورتی احساس نمی‌شد.

پتروشیمی ها از تولید بنزین ضرر نمی کنند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نحوه خرید بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: شرکت ملی نفت مطابق شرایط و قراردادهایی که در گذشته با مشتریان خارجی داشته است، بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی را خریداری می‌کند به این ترتیب قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی پرداخت می‌شود و مجتمع‌ها ضرر و زیانی از این بابت ندارند.

برش‌های سنگین پتروشیمی برای تولید گازوئیل در کشور

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یادآور شد: برش‌های سنگین نیز به عنوان محصول دیگری که در صنعت پتروشیمی قابلیت تولید دارد، برای تولید گازوئیل در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد تا پتروشیمی‌ها در تولید فرآورده نفتی دیگری در کشور سهیم باشند.
به گفته او برش‌های سنگین تولیدی در مجتمع‌‌های پتروشیمی در نیمه نخست سال به ویژه در تابستان صادر می‌شده است ولی با اعلام نیاز از سوی شرکت پالایش و پخش در نیمه دوم سال برای تولید گازوئیل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

پتروشیمی ظرف 24 ساعت تهدیدها را خنثی می کند

بیات با تاکید براینکه واحدهای پتروشیمی برای تامین سوخت مورد نیاز کشور پتانسیل و ظرفیت خوبی دارند، گفت: امروز در صنعت پتروشمی می‌توانیم ظرف 24 ساعت تهدیدها را خنثی کرده و آن‌ها را به مزیت کشور تبدیل کنیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی