دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

هیچ کشوری مزایای ایران را برای توسعه پتروشیمی ندارد

هیچ کشوری مزایای ایران را برای توسعه پتروشیمی ندارد
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹) ۱۵:۵۳

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از پیشنهاد ایجاد یک قطب جدید پتروشیمی در بندر چابهار خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در گروی توسعه پارس جنوبی است.

محمد حسن پیوندی با یادآوری اینکه بر اساس اهداف چشم انداز،  ایران باید با پشت سر گذاشتن عربستان به رتبه اول منطقه از نظر تولید محصولات پتروشیمی دست یابد، تصریح کرد: برای پشت سر گذاشتن رقبای منطقه ای باید همچون عسلویه در سایر مناطق حاشیه خلیج فارس برای توسعه صنایع پتروشیمی تمرکز کرد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از چابهار به عنوان یکی از پتانسیلهای جدید توسعه صنایع پتروشیمی یاد کرد و افزود: به ‌این منظور پیشنهاد انتقال میعانات گازی و گاز طبیعی به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار با ساخت دو خط لوله مطرح شده است.
 پیوندی با تاکید بر امکان تمرکز در منطقه چابهار برای توسعه صنایع گاز و پتروشیمی، بیان کرد: در صورت راه اندازی این قطب جدید پتروشیمی دسترسی به بازارهای جهانی 700 تا یک هزار کیلومتر نزدیک تر خواهد شد.
 به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ، ایجاد یک منطقه جدید برای توسعه صنایع پتروشیمی در بندر چابهار زمینه را برای تحقق اهداف چشم انداز محقق می کند.
 در حال حاضر 2 قطب برای توسعه صنایع پتروشیمی در بندر ماهشهر و عسلویه ایجاد شده است که هم اکنون دهها طرح پتروشیمی در این دو منطقه در حال ساخت است که پیش بینی می شود با اجرای این پروژه ها در مجموع تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن افزایش یابد.
پیوندی با اشاره به اینکه برای ساخت واحدهای جدید پتروشیمی قطعا باید ابتدا خوراک این صنایع تامین شود، تبیین کرد: از این رو باید ابتدا خوراک قابل دسترس را در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی متناسب با پیشرفت پروژه‌های پارس‌جنوبی تامین شود.
 دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه کمیسیونهای انرژی، صنایع و برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی در تنظیم برنامه‌ توسعه و صیانت ازسرمایه‌گذاری‌های فعلی و آینده صنعت پتروشیمی دارند، خاطر نشان کرد: بر این اساس ابتدا باید واحدهای موجود پتروشیمی بتوانند تولید کنونی را ادامه دهند و به ظرفیت اسمی و 100 درصد برسند.
وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری به‌ اندازه ایران ظرفیت بالقوه برای توسعه پتروشیمی را ندارد، گفت: در اختیار داشتن منابع غنی گاز طبیعی و نفت، سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان، قرار گرفتن منابع خوراک در نزدیک سواحل، نیروی انسانی متخصص، دانشکده‌های فنی در استانداردهای جهانی و دسترسی به بازاهای جهانی همچون چین و هند از مزیتهای توسعه این صنعت است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی