پتروشیمی بوعلی ظرفیت تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین را دارد

پتروشیمی بوعلی ظرفیت تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین را دارد
(شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹) ۱۶:۰۶

از هفدهم شهریور امسال با توجه به ذخیره مطلوب بنزین در پالایشگاه های کشور، تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا متوقف شد و این پتروشیمی هم اکنون آمادگی خود را برای از سرگیری تولید بنزین اعلام کرده است.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا گفت: از اواخر نیمه نخست سال گذشته، بحث تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی در وزارت نفت مطرح و از آذر ماه همان سال برای اطمینان از روند تولید و شناخت نقاط قوت و ضعف تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی به مدت 72 ساعت، تولید این فرآورده راهبردی در پتروشیمی های بندر امام، بوعلی و نوری به صورت آزمایشی اجرا شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته تسهیلات مورد نیاز برای تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی فراهم شد و از اوایل امسال علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز واحدهای پایین دستی بنزین پیرولیز را در مجتمع های پتروشیمی در مخازن پتروشیمی ذخیره سازی کرده است.
وی گفت: سال گذشته به مدت 20 روز تولید محصولات پتروشیمی در مجتمع های بوعلی متوقف و بنزین با عدد اکتان بالای 100 در این مجتمع پتروشیمی انجام شد.
مبارکی با بیان این که از هفدهم شهریور امسال تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی متوقف شد، گفت: با توجه به تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی، مخازن ذخیره سازی بنزین در پالایشگاه های کشور پر شد و دیگر نیازی به تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا نبود؛ به همین دلیل از هفدهم شهریور ماه امسال تولید محصولات آروماتیک در مجتمع پتروشیمی بوعلی از سر گرفته شد.
وی تاکید کرد: مجتمع پتروشیمی بوعلی آمادگی دارد هر زمان که کشور نیاز به بنزین بیشتری داشته باشد، تولید بنزین در این مجتمع پتروشیمی از سر گرفته شود.
مبارکی درباره کیفیت بنزین تولیدی در مجتمع پتروشیمی بوعلی گفت: بر اساس بررسی ها روی ریفورمیت تولیدی مجتمع پتروشیمی بوعلی، کیفیت بنزین تولیدی این مجتمع بر اساس استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تایید شد.
وی عدد اکتان (درجه آرام سوزی) را از مهم ترین شاخص های تایید کیفیت بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی برشمرد و گفت: هم اکنون بنزین تولیدی در پتروشیمی بوعلی با عدد اکتان 102 تا 105 تولید و به عنوان بنزین سوپر برای مخلوط شدن با بنزین تولیدی در پالایشگاه های کشور ارسال می شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا تصریح کرد: پیش از این بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی از سوی برخی کشورهای خارجی خریداری و دوباره با عنوان بنزین سوپر به کشور وارد می شد؛ این در حالی است که هم اکنون این محصول با توجه به نیاز کشور مستقیما به پالایشگاه ها برای ترکیب شدن با بنزین تولیدی داخل ارسال می شود.
وی با بیان این که هم اکنون روزانه حدود 1200 تا 1400 تن هوی اند (برش های سنگین) تولیدی در مجتمع پتروشیمی بوعلی برای تولید گازوییل به پالایشگاه های کشور ارسال می شود، گفت: در گذشته نیز با توجه به شرایط آب و هوایی کشور در فصل تابستان، گازوییل تولیدی در مجتمع های پتروشیمی به خارج از کشور ارسال می شد و هم اکنون با توجه به شرایط آب و هوایی و افزایش مصرف سوخت نفت گاز در فصل زمستان، این محصول برای تولید گازوییل به پالایشگاه های کشور فرستاده می شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با بیان این که سال گذشته 30 درصد محصولات تولیدی پتروشیمی بوعلی صادر شد، تصریح کرد: تامین نیاز داخل، اولویت تولیدات مجتمع پتروشیمی بوعلی است و در صورتی که نیاز داخلی به محصولات تولیدی این مجتمع وجود نداشته باشد، این محصولات را صادر خواهیم کرد.
وی با بیان این که مجتمع پتروشیمی بوعلی ظرفیت تولیدی روزانه 3 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا را دارد، گفت: با توجه به کاهش مصرف بنزین در فصل زمستان، پیش بینی می شود تولید بنزین در یکی دیگر از مجتمع های پتروشیمی متوقف و تنها محصولات آروماتیک در این مجتمع ها تولید شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با بیان این که ماده اولیه همه بنزین های تولید کشور ماده نفتا است، گفت: عدد اکتان بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی بالاتر از پالایشگاه های کشور است؛ به همین منظور این فرآورده پس از تولید در مجتمع های پتروشیمی برای تنظیم عدد اکتان به پالایشگاه ها ارسال می شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی