معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش خبرداد:

تولید روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی کشور

تولید روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی کشور
(شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹) ۱۴:۳۹

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: سال گذشته به طور میانگین 18 تا 20 میلیون لیتر در روز بنزین وارد کشور می شد که از زمان اعمال تحریم ها و به دنبال آن اجرای طرح ضربتی بنزین در واحدهای پتروشیمی روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر بنزین در داخل کشور تولید شده است.

 به گزارش نیپنا، علیرضا ضیغمی صبح امروز (شنبه 6 آذر) در سومین گردهمایی سراسری مدیران روابط عمومی صنعت نفت، در تشریح فواید حاصل از کاهش واردات بنزین در کشور افزود: مصرف بنزین نیز از زمان یاد شده به طور قابل توجهی کاهش یافته؛ به طوری که در ماه های اخیر مصرف بنزین بین 61 تا 65 میلیون لیتر در روز نوسان داشته و میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا کنون حدود 64 میلیون لیتر بوده که در مقایسه با سال گذشته پایین تر است.
وی افزود: یک و نیم میلیارد دلار اعتبار از محل هدفمند کردن یارانه‌ها برای بهینه سازی پالایشگاه های کشور در اجرای برنامه پنجم توسعه اختصاص خواهد یافت.
ضیغمی تصریح کرد: پیش بینی شده است با اجرای طرح های بنزین سازی، طرح های توسعه و بهینه سازی پالایشگاه ها و احداث پالایشگاه های جدید، در مجموع روزانه 22.4 میلیون لیتر بنزین تا سال 1393 به تولید بنزین کشور افزوده شود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 500 جایگاه سی.ان.جی جدید وارد مدار شده است، گفت: هم اکنون با توسعه جایگاه های سی ان جی و بهره برداری از 1550 جایگاه حدود 15 میلیون لیتر در روز در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.
وی با بیان این که تا پایان امسال تعداد جایگاه های سی.ان.جی کشور به 1800 جایگاه می رسد، گفت: پیش بینی شده است در زمان یاد شده جایگاه های سی.ان.جی به سامانه هوشمند سوخت مجهز شوند.
ضیغمی ارزش کل مصرف انرژی در سال 86 را حدود 82 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که این رقم 3.5 برابر پروژه های عمرانی است؛ از این رو اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی همچنین به سرانه مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف بنزین در ایران حدود 330 لیتر بوده که این رقم در جهان 180 لیتر است، همچنین سرانه مصرف نفت گاز در ایران 386 لیتر بوده که این رقم در جهان 200 لیتر است.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره فواید ایجاد سامانه کارت هوشمند سوخت در کشور گفت: میانگین مصرف بنزین هم اکنون حدود 62 میلیون لیتر در روز است و در صورتی که این سامانه اجرا نمی شد، مصرف بنزین به 100 تا 120 میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.
همچنین یکی از مدیران نهادهای نظارتی در کشور نیز در این مراسم در تبیین فواید و چالش های قانون هدفمند کردن یارانه ها اظهار داشت: هم اکنون تمام وزارتخانه ها برای اجرای این قانون آماده شده اند و در این میان وزارت بازرگانی نقش بسیار مهم به عهده داشته و به اندازه نیاز مردم کالا ذخیره شده است.
هدایت بخش حمل و نقل را از دیگر بخش های مهم مرتبط با هدفمند کردن یارانه ها خواند و گفت: کار مفصلی در این بخش انجام و نرم افزاری در ستاد تنظیم سوخت و حمل و نقل تهیه شده که مصرف بنزین، گازوییل و دیگر حامل های انرژی در آن محاسبه قیمت شده است.
وی با تاکید بر این که کشور از تمام جوانب آمادگی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را دارد، تصریح کرد: نگرانی در اجرای این قانون وجود ندارد.
هدایت با تاکید بر این که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، مصرف انرژی در وزارتخانه ها باید به شدت کاهش یابد، اظهار داشت: باید برنامه ریزی های جامعی در این خصوص انجام گیرد.
این مقام مسئول، کاهش و قطع قاچاق سوخت را از دیگر مزیت های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برشمرد و گفت: در 30 سال اخیر، هیچ قانونی به گستردگی این قانون که اوایل آن تمام مردم را در بر بگیرد، نبوده است.
بر اساس این گزارش، سومین گردهمایی سراسری مدیران روابط عمومی صنعت نفت با محوریت هدفمندی سازی یارانه ها که از امروز آغاز به کار کرده است، فردا به کار خود پایان خواهد داد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی