سومین سال کاشت نمونه زعفران در پتروشیمی بیستون

سومین سال کاشت نمونه زعفران در پتروشیمی بیستون
(شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹) ۱۲:۳۸

به همت و تلاش کارکنان فضای سبز شرکت پتروشیمی بیستون طی سه سال متوالی کاشت و برداشت زعفران مرغوب به صورت نمونه صورت پذیرفت .

این اقدام که در راستای فعالیت های زیست محیطی این مجتمع صورت گرفته نشان از عدم  وجود آلاینده های زیست محیطی در پساب های صنعتی موجود در شرکت پتروشیمی بیستون است چرا که در کاشت و برداشت این محصول (زعفران) و همچنین فضای سبز کارخانه بیشتر از آب موجود در حوضچه های تبخیر حاصل از پساب های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است .
زعفران گیاهى است گرمسیرى و در نقاطى که آب و هواى معتدل و داراى تابستان هاى گرم و خشک و آفتابى و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبى رشد مى کند.
پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیدارى و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و مى خشکد و پیاز به خواب مى رود پس زمین هاى گرم و خشک جاى مناسبى براى کشت زعفران است .
زعفران در زمین هاى شور، رسى یا خیلى شنى رشد نمى کند بلکه بهترین نوع خاک براى رشد آن خاک شنى ـ رسى است که مقدار کمى آهک داشته باشد .
این گیاه به مواد غذایى فراوانى احتیاج دارد. از دادن کود تازه حیوانى بایستى خوددارى شود و فقط کود پوسیده استفاده نمود از مرداد ماه تا مهر ماه مى توان به کشت زعفران اقدام نمود. پس از کاشت غده زعفران در زمین به مدت 7 ـ 4 و در بعضى مناطق تا 10 سال باقى مانده و محصول مى دهد و از این نظر احتیاجى به کاشت مجدد در سال هاى بعد ندارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی