گفتگو با افشین کیانی، رئیس راه اندازی واحد NF3 پتروشیمی بندر امام

گفتگو با افشین کیانی، رئیس راه اندازی واحد NF3 پتروشیمی بندر امام
(سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹) ۱۱:۱۴

پروژه احداث واحد NF3 با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و تکمیل زنجیره پایین دستی محصولات پتروشیمی طراحی و در پتروشیمی بندرامام اجرا شده است.

نام و نام خانوادگی: افشین کیانی
نام سازمان: شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام
سوابق کاری: 20 سال و 2 ماه
تحصیلات: لیسانس مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی
سمت: رئیس راه اندازی NF3
سوابق کاری:
رئیس نوبتکاری واحد الفین
معاونت فنی  واحد الفین
کشیک ارشد مجتمع فرآورش
کشیک ارشد مجتمع پتروشیمی بندر امام
رئیس راه اندازی مجتمع پتروشیمی اروند
سرپرست مجتمع پتروشیمی اروند
رئیس راه اندازی واحد NF3 پتروشیمی

1- طرح تفکیک مایعات گازی  NF3 در کدام  بخش از منطقه و با چه وسعتی در حال اجراست؟
این طرح در زمینی به مساحت 8  هکتار در شرکت فرآورش پتروشیمی بندر امام واقع در منطقه ماهشهر در دست اجرا می باشد.

2-طرح NF3 با چه هدفی در پتروشیمی بندرامام احداث شد ؟
طرح واحد NF3 به منظور تامین بخشی از خوراک واحدهای پتروشیمی و سودآوری حاصل از صدور محصولات با ارزش افزوده بالا احداث می شود.

3-فرآیند تولید NF3 چگونه است؟
فرآیند جداسازی میعانات گازی بر اساس نقطه جوش یا همان تقطیر می باشد که از فرایند های معمول در صنایع پتروشیمی می باشد اما تفاوت عمده ای که در این واحد با واحد های موجود وجود دارد به کار گیری تکنولوژی جدید بوده که در نهایت قیمت تمام شده محصولات وتعمیرو نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

4- لیسانس واحد را از چه شرکتی اخذ نموده ایم؟
البته این طرح ، لیسانس به معنی واقعی ندارد  در واقع از واحد های موجود پتروشیمی بندر امام کپی برداری شده و با ظرفیت بالاتری این طراحی صورت گرفته است.

5- خوراک واحد NF3 چیست و از کجا تامین  خواهد شد و این طرح چه محصولاتی و با چه ظرفیتی تولید خواهد کرد؟
خوراک  اصلی و تنها خوراک این واحدگاز طبیعی مایع NGL  بوده که به میزان 100 هزار بشکه در روز از مناطق نفت خیز جنوب تامین خواهد شد
با راه اندازی این واحد جدید روزانه اتان: 443هزار  تن ، پروپان:870هزار تن ، بوتان:688 هزار تن ، پنتان:365 هزار تن ، هگزان پلاس :284 هزار تن و گاز سوخت35 هزار تن تولید خواهد شد و در مجموع سالانه 2685000 تن در سال این واحد تولید خواهد داشت .

6-  تولید ات این واحد چه مصارفی دارند؟
مصارف عمده محصولات این واحد به عنوان خوراک واحد الفین وگاز LPG  می باشد.در واقع از محصولات این واحد دو محصول اتان و پنتان به عنوان خوراک به واحد های الفینی ارسال می شود که در واحد الفین با شکست حرارتی این گازها ترکیبات جدیدی مانند اتیلن.پروپیلن و بوتیلن تولید میشود که پایه ی اصلی مواد پلیمری می باشند و گازLPG در واقع  از پروپان و بوتان تشکیل شده است گازی که در سیلندر نگهداری می شود و در منازل مورد استفاده قرار می گیرد همان گاز مایع و یا مخلوط پروپان و بوتان است. در واقع از محصولات این واحد دو محصول اتان و پنتان به عنوان خوراک به واحد های الفینی ارسال می شود که در واحد الفین با شکست حرارتی این گازها ترکیبات جدیدی مانند اتیلن.پروپیلن و بوتیلن تولید میشود که پایه ی اصلی مواد پلیمری می باشند.
و گازLPG در واقع  از پروپان و بوتان تشکیل شده است گازی که در سیلندر نگهداری می شود و در منازل مورد استفاده قرار می گیرد همان گاز مایع و یا مخلوط پروپان و بوتان است.

7-چه میزان از محصولات تولیدی طرح در داخل کشورمصرف وچه میزان به خارج از کشور صادر می گردد؟
بخشی از تولیدات این واحد  به عنوان خوراک در واحدهای الفین استفاده شده و بخش دیگر محصولات این واحد جهت صادرات در نظر گرفته شده است و بخش اندکی هم به عنوان سوخت به سمت  شبکه سوخت مجتمع ارسال خواهد شد.

8-وضعیت تولیدات میعانات گازی در منطقه وخاور میانه و دنیا چگونه است؟
البته در تمامی کشورهایی که دارای منابع گازی می باشند واحدهایی جهت تفکیک میعانات ناشی از گاز طبیعی وجود دارد  که در خاورمیانه کشورهایی مثل عربستان وقطر را میتوان نام برد ودر کشور هم واحد تفکیک در پتروشیمی بندر امام ومارون اهوازومنطقه ویژه عسلویه وجود دارد.

9-مهندسی پایه و تفصیلی واحد را چه شرکت هایی انجام داده اند؟
پیمانکار اصلی طرح کنسرسیوم ناموران ،آسفالت طوس و شرکت تکنیکاس ری یونیداس اسپانیا  می باشد که در واقع مهندسی اصولی را شرکت اسپانیایی و مهندسی تفضیلی را شرکت ناموران انجام داده اند.

11-درصد پیشرفت طرح چه میزان است و چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟
این پروژه از ابتدا با مشکلات زیادی روبرو بوده که باعث تاخیرت مکرر شده که در حال حاضر با بر طرف شدن این مشکلات انجام کارها روند قابل قبولی به خود گرفته  که تا الان پیشرفت طرح حدود 83  درصد می باشد و به یاری خداوند در اواسط  سال 90 به بهره برداری خواهد رسید.

12- سرمایه گذاری طرح به چه میزان است و از چه منابعی تامین شده است؟
سرمایه گذاری این طرح شامل 260 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و2/480 میلیارد ریال هم سرمایه گذاری ریالی آن بوده که کلا " توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین اعتبار شده است. ارزش افزوده ایجاد شده در این واحد در حد بالایی قرار دارد به طوری که بازدهی سرمایه گذاری از زمان بهره برداری حدود یک سال برآورد شده است که پشتوانه عملیاتی قوی برای تداوم محصولات مربوط در مجتمع خواهد بود . یوتیلنی مورد نیاز این واحد از جمله برق ، آب ، بخار توسط پتروشیمی بندرامام تامین می شود.

13-در این طرح تا چه اندازه مسائل زیست محیطی و ایمنی رعایت شده است؟
در طرح های جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی می شود و هم چنین در این طرح به مسائل زیست محیطی و استاندارد های جهانی  در مسائل ایمنی تمامی دستگاه ها در سطح بالایی در نظر گرفته شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی