پژوهش ها به بار نشست

دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به دی متیل اتر

دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به دی متیل اتر
(دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹) ۱۶:۰۶

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به دی متیل اتر (دی.ام.یی) به عنوان سوخت پاک و جایگزین مناسب برای گازوییل خبر داد.

غلامرضا جوکار  گفت: هم اکنون برای تولید دی.ام.یی یک طرح 800 هزار تنی به پتروشیمی زاگرس، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان متانول در کشور، پیشنهاد و حتی مهندسی پایه طرح را انجام داده ایم.
وی افزود: علاوه بر واحد 800 هزار تنی در زاگرس، با سه شرکت دیگر برای ساخت واحدهای 100 هزار تنی در یزد، 400 هزار تنی در عسلویه با یک شرکت خارجی مذاکره کرده ایم.
جوکار با بیان این که چین برنامه ریزی کرده است در سال های آینده 85 درصد از سوخت خودروهای خود را به دی.ام.یی اختصاص دهد، تاکید کرد: دی.ام.یی سوختی پاک و جایگزینی مناسب به جای گازوییل است؛ از این رو با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در تلاش هستیم که این محصول را وارد سبد سوخت کشور کنیم.
وی تاکید کرد: دی.ام.یی تولیدی از متانول، عاری از هر گونه ترکیبات گوگردی است؛ به همین دلیل به لحاظ نداشتن آلاینده های زیست محیطی، سوختی مناسب محسوب می شود و از آنجا که متانول با ظرفیت های بالا در کشور تولید می شود، می توانیم به جای صادرات از آن به عنوان سوخت استفاده کنیم.
سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، افزود: یکی دیگر از پروژه های پایلوت این شرکت برای تکمیل صنایع پایین دستی متانول، تولید پروپیلن است که پایلوت آن با سرمایه گذاری افزون بر 350 هزار یورو و نمونه آن نیز با 11.7 میلیون دلار و 142 میلیارد ریال ساخته شده است.
جوکار ظرفیت پایلوت متانول به پروپیلن را 40 کیلوگرم در ساعت اعلام و تصریح کرد: با دریافت 150 کیلوگرم در ساعت متانول از پتروشیمی فناوران به عنوان خوراک، 40 کیلوگرم در ساعت پروپیلن در این پروژه تولید می شود.
به گفته او شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی این طرح را با همکاری یک شرکت خارجی آغاز کرده است و با توقف همکاری دو شرکت در یک مقطع کوتاه، متخصصان پژوهش و فناوری از سه هفته پیش پایلوت را خود به مرحله راه اندازی رسانده اند.
جوکار یادآور شد: یکی دیگر از قابلیت های پایلوت متانول، تبدیل متانول به بنزین است که می تواند بخشی از نیاز کشور را به این فرآورده مهم تامین کند.
وی تصریح کرد: هم اکنون در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن حدود 47 درصد بنزین تولید می شود که با تغییر در فرآیندهای پایلوت این میزان قابلیت افزایش را دارد، ضمن این که در نمونه های اولیه، اکتان بنزین تولیدی بالای 100 بوده است.
سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همچنین از بهره برداری پایلوت وینیل استات منومر (VAM) این شرکت در منطقه ماهشهر در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: دانش به کار رفته در این پایلوت کاملا ایرانی است و برای ساخت این پایلوت 15 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با بیان این که وینیل استات منومر بیشترین کاربرد را در رزین ها مانند چسب چوب دارد، ادامه داد: هم اکنون پتروشیمی فناوران و یک شرکت دیگر در منطقه عسلویه متقاضی دریافت دانش فنی این پایلوت هستند.
جوکار ظرفیت این پایلوت را 3 تا 3.5 کیلوگرم در ساعت اعلام کرد و گفت: اسید استیک اتیلن و اکسیژن، خوراک های اصلی این پایلوت هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی