با تاکید بر نقش محوری نیروی انسانی در صنعت نفت

میرکاظمی: ساختار صنعت نفت بازنگری می‌شود

میرکاظمی: ساختار صنعت نفت بازنگری می‌شود
(سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹) ۱۱:۵۳

دکتر سیدمسعود میرکاظمی گفت: بر اساس قوانین و نیازهای آینده کشور، ساختار صنعت نفت بازنگری می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت صبح امروز (سه شنبه 26 بهمن) در همایش منابع انسانی صنعت نفت، اصل 44 قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمند کردن یارانه ها را مبنای حرکت آینده و بازنگری در ساختار صنعت نفت خواند و گفت: با تصوری روشن از آینده سازمان، برنامه جامع توسعه نیروی انسانی ترسیم خواهد شد.
وی با بیان این که متناسب با اصل 44 قانون اساسی، دستگاه های اجرایی کشور نقش حاکمیتی پیدا می کنند، گفت: با پررنگ شدن بعد حاکمیتی دستگاه های اجرایی، ماهیت سازمان بهره ور و نقش نیروی انسانی آن با سازمان عملیات محور بسیار متفاوت خواهد بود.
وزیر نفت با تاکید بر این که باید الگوهای موفق سازمان های دنیا در بخش منابع انسانی را بررسی کنیم، اظهار داشت: امروزه سازمان ها از حالت منطقه ای خارج شده و اگرچه کوچکند، اما گسترده عمل می کنند.
وزیر نفت دقت، سرعت، تکنیک و کیفیت را شاخص ارزیابی سازمان های بهره ور برشمرد و گفت: مدیریت نظام یکپارچه، رمز موفقیت و ارتقای سازمان های بهره ور است.
میرکاظمی در مقایسه میان سازمان های موفق و سازمان های سنتی، اظهار داشت: در سازمان های موفق «دانش» و در سازمان های سنتی، سرمایه گذاری و توسعه سخت افزار محور حرکت است، همچنین در سازمان های موفق بهره وری کل و سرمایه همواره شیب صعودی دارد، اما در سازمان های سنتی، ثابت یا شیب کاهشی دارد.
وزیر نفت اظهار داشت: با بررسی موارد یاد شده می توان دریافت که ترکیب نیروی انسانی باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد.
میرکاظمی تصریح کرد: نگاهی به بهره وری کل در ایران، از دارا بودن شیبی ثابت یا کاهشی حکایت دارد و این در حالی است که سرمایه گذاری در صنعت نفت (پارس جنوبی) در کمتر از یک سال، بازدهی کل سرمایه را خواهد داشت.
وی همچنین در باره رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گفت: در کشورهای توسعه یافته 51 درصد از رشد اقتصادی آنها مرهون نهاده ها (توسعه سخت افزار) است و 49 درصد با بهره وری ارتباط دارد، اما در سازمان های در حال توسعه، سهم نهاده ها 69 درصد و سهم بهره وری 31 درصد و این حاکی از آن است که با ترسیمی مناسب از سازمان و نیروی انسانی، در دوره کوتاه تری می توان سهم بهره وری را نسبت به سخت افزار ارتقا داد.
وزیر نفت با تاکید بر این که باید با ترسیم سازمان 20 سال آینده، از هم اکنون پایه های آن را بنا کنیم، گفت: نظام بهبود مستمر سرلوحه کار قرار می گیرد.
میرکاظمی با بیان این که نیروی انسانی محور توسعه است نه پول، گفت: جذب نیروی انسانی باید بر اساس نیازهای آینده سازمان باشد.
وی با تاکید بر بازنگری و اصلاح هرم سازمانی گفت: بر اساس روابط جدید بخش منابع انسانی تا زمان اصلاح هرم سازمانی، اجازه جذب نیروی انسانی با مدرک تحصیلی پایین تر از کارشناسی ارشد و دکترا را ندارد.
رئیس اوپک نقش نیروی انسانی در ارتقای سازمان را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: باید تلاش کنیم سازمانی موفق در افق 1404 داشته باشیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی