مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد:

رونمایی از چهار کاتالیست مهم و بومی شده صنعت پتروشیمی

رونمایی از چهار کاتالیست مهم و بومی شده صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰) ۱۴:۳۸

چهار کاتالیست بومی‌شده صنعت پتروشیمی که در زمره کاتالیست‌های تحریمی این صنعت بوده‌‌اند، فردا رونمایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری گفت: یکی از این کاتالیست ها، کاتالیست هیدروژن زدایی پارافین‌های سبک و سنگین است که کار تولید داخلی آن از سال 1387 آغاز شد و در سال 1389 با طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایلوت به پایان رسید.
غلامرضا جوکار افزود: برای تست این کاتالیست 15 کیلوگرم از آن در مقیاس پایلوت تولید و از آن در راکتور هیدروژن زدایی واحد MTBE بندر امام استفاده شد است و امکان استفاده از آن با تغییرات جزئی در واحدهای LAB ، کراکینک کاتالیستی و ریفورمیت امکان‌پذیر است. ضمن این که پیش بینی شده در دو واحد PDH پتروشیمی سلمان در بندرامام و مهرپتروکیمیا در عسلویه نیز مورد استفاده قرار گیرد. این واحدها که تا سه سال آینده راه‌اندازی می شوند، پروپیلن را از پروپان به روش اکسی دهیدروژناسیون تولید می‌کنند.

صرفه جویی 3 میلیون دلاری با تولید کاتالیست اسید استیک

به گفته مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری کاتالیست دیگری که فردا رونمایی می‌شود مربوط به تولید اسید استیک است که البته در شرایط کنونی در زمره مواد تحریمی نیز قرار دارد. هم اکنون این کاتالیست در پتروشیمی فن‌آوران با موفقیت تست شده است و نتیجه آزمایش نیز نشان می‌دهد که کیفیت و استاندارد کاتالیست تولید اسید استیک پژوهش و فناوری با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.
جوکار افزود: تاکنون هرسال تا 14 میلیون دلار برای خرید و مصرف این کاتالست در کشور هزینه می شد اما با ساخت داخل آن و در صورت تامین همه نیازهای کشور به این کاتالیست، سالانه تا 3 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به بار می‌نشیند.‌
این کاتالیست می تواند در واحدهای 2EH ( 2 اتیل هگزانول) نیز استفاده شود. لاین واحد اکنون در پتروشیمی اراک وجود دارد و در آینده هم پتروشیمی سبزوار احداث خواهد شد.‌

تداوم تولید پلی اتیلن جم با تولید کاتالیست واحد اسفریلین در کشور

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری  با بیان اینکه پروژه جایگزینی کاتالیست موردنیاز واحد اسفریلین پتروشیمی جم، با کاتالیست‌های تحریم شده نیز در بازه زمانی 45 روزه، از دیگر اقدام های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای دستیابی به دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی بوده است افزود: کاتالیست ABC برای نخستین بار در واحد صنعتی 300 هزار تنی پلی‌اتیلن پتروشیمی جم و با همکاری واحد پژوهش این مجتمع تست و ضمن تداوم تولید پلی اتیلن در پتروشیمی جم از رکود تولید این محصول به دلیل تحریم کاتالیست‌ها جلوگیری شد.
متخصصان شرکت پژوهش و فناوری ضمن تست این کاتالیست، به دانش های نوین تری در جایگزینی این کاتالیست ها دست یافته اند که به زودی معرفی خواهد شد

افزایش 10 درصدی تولید در واحدهای پلی الفینی با کاتالیست SAC

مهندس جوکار در ادامه افزود: کاتالیست SAC-IR 510 ( SAC ایران سوپر اکتیو کاتالیست) محصول دیگری است که برای نخستین بار در کشور در مقیاس صنعتی ساخته و در واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی مارون با ظرفیت 300 هزار تن در سال تولید آزمایشی شد.با تولید این کاتالیست، علاوه بر قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، نزدیک به 35 میلیون دلار در سال نیز صرفه جویی ارزی می‌شود.
وی افزود: واحدهای خط اتیلن غرب مانند پتروشیمی‌های کرمانشاه، ممسنی، دهدشت، چهارمحال و بختیاری و طرح‌های جدید مرکز و شرق مانند داراب، بافق، فردوس، زاهدان و بیرجند نیز، امکان استفاده از این کاتالیست را دارند.
به گفته جوکار این کاتالیست به دلیل داشتن فعالیت و دانسیته توده پلیمر مناسب، امکان افزایش تولید بیش از 10 درصد ظرفیت واحدهای پلی‌الفینی را فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد:‌ در آینده نزدیک نسل جدید این کاتالیست که از نظر خواص پلیمر نهایی بهبود قابل ملاحظه‌ای دارد به صنعت پتروشیمی معرفی خواهد شد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی