بخش پایانی

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی
(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱) ۱۶:۲۶

خط اتیلن مرکز هم در دست اقدام است و روند عادی خود را دارد. با تمهیداتی که اندیشیده ایم به سرمایه گذاران کمک می کنیم که واحدهای آنها همزمان با خط لوله به بهر برداری برسند تا دچار مشکل نشوند.اکنون پیشرفت این واحد بالای 15 درصد است.

هلدینگ خلیج فارس و خط لوله اتین مرکز در چه وضعی قرار دادند؟

هلدینگ 15 شرکت تولیدی و خدماتی دارد و یک زنجیره کامل پتروشیمی است. پارسال در تیرماه شرکت های این مجموعه به آن ملحق شدند وفرایند پذیرش در بورس انجام شده و بخشی از سهام آن در اجرای ماده 46 قانون بودجه 90 دولت ، بابت رد دیون به بانک ها و پیمانکاران طلبکار منتقل شده است. البته سازمان خصوصی سازی باید جزئیات فرایند واگذاری را اعلام کند.

خط اتیلن مرکز هم در دست اقدام است و روند عادی خود را دارد. با تمهیداتی که اندیشیده ایم به سرمایه گذاران کمک می کنیم که واحدهای آنها همزمان با خط لوله به بهر برداری برسند تا دچار مشکل نشوند.اکنون پیشرفت این واحد بالای 15 درصد است.

 

در فاز دوم عسلویه چه برنامه هایی دارید؟

در فاز دوم چند واحد در حال تولید دارد و بقیه طرح ها هم در حال احداث هستند و از ده درصد تا بالای 98 درصد در آنجا طرح داریم. 26 طرح و پروژه داریم که در حال احداث در فاز دوم هستند . آنهایی که در حال تامین منابع مالی هستند روندشان کند است. آن هم به علت کندی سیستم بانکی است. پارسال ما تعدادی طرح را برای صندوق توسعه ملی معرفی کردیم و الان 4- 5 ماه است در بانک ها معطل هستند . بعضی از طرح ها هم در حال تامین منابع مالی خارجی هستند.

همچنین در زمینه جذب سرمایه باید بگویم ما برای فاینانس های خارجی 27 طرح  را معرفی کردیم و بالای 14 میلیارد دلار قرار داد بسته اند.

 

خط اتیلن غرب در چه وضعی است ؟

این خط رو به پیش است و همانطور که می دانید به دلیلی اینکه واحد پلیمر کرمانشاه به عنوان اولین واحد در مسیر این خط به زودی به تولید می رسد ، باید اتیلن آن را تامین کنیم. بنابراین فاز اول خط تا کرمانشاه اولویت ماست.

فاز اول تاکنون  93 درصد پیشرفت دارد و پارسال به علت مشکلاتی در مسیر مشاور ترجیح داد مسیر را در بخشی از خط تغییر دهد  و اکنون مراحل پایانی کار را طی می کنیم. پیمانکاران مختلفی مشغول کار هستند و کار را پیش می برند. در بخش سوم خط هم در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

 

با توجه به اعلام مدیریت برنامه ریزی مبنی بر بازنگری طرح های پتروشیمی آیا در خط لوله هم بازنگری شده است؟

بازنگری ما در طرح های آینده که معرفی می شوند براساس اهداف سند چشم انداز 1404 است.  ما دیگر اجازه نمی دهیم واحدی که محصولی با ارزش افزوده نامناسب در حوزه پتروشیمی اجرا شود. بحث تعریف زنجیره به وجود آمده است. مثلا ما از این پس متانول تنها نداریم و متانول باید با پایین دستی ها که می توانند محصول نهایی تولید کنند راه اندازی شود.

تغییری که گفتیم این است و هرچه در گذشته مجوز دادیم را هم تشویق می کنیم  که آنها هم در زنجیره قرار بگیرند. به ویژه آنهایی که دسترسی به آب های آزاد ندارند بهتر است بیایند در زنجیره و ماهم به آنها خدمات کارشناسی می دهیم.

 

آیا پتروشیمی وام های کلانی به زیمبابوه داده است؟

پتروشیمی نه تنهابه هیچ کشوری وام نمی دهد بلکه به شدت نیاز به تامین منابع دارد و از شما می خواهیم این نیاز را منتقل کنید و برای کشور خوب است که از پتروشیمی حمایت شود. پتروشیمی آماده است هر جای دنیا که لازم باشد محصولات ما صادر شود.

آیا طرح های موجود در خط اتیلن غرب غیر اقتصادی است؟

اینها مجموعه طرح هایی هستند که سرمایه گذاری شدند و موردی نبوده که به آن برسیم و متوقف کنیم. اما با راهبرد ما اگر این طرح ها براساس زنجیره ارزش کار کنند غیر اقتصادی نیستند. اقدام خوبی که انجام شده، سعی شده واحدهای  خوراک دهنده در واحدهای پلی الفینی قرار گیرند تا مجموعه کلی اقتصادی سودده داشته باشند. دولت هم از محل منابع عمومی خط  را اجرا کرده و سرمایه گذاران در خط سرمایه گذاری برای خود خط نکرده اند. بنابراین مشکلی ندارند.

 

آیا صحیح است که برخی از واحدهای پتروشیمی به علت نبود خوراک در آستانه تعطیلی هستند؟

اینکه بگوییم نبودن خوراک باعث تعطیلی می شود خیر. اما یک مشکل داریم . در زمان واگذاریها هم پتروشیمی ها و هم پالایشگاه ها واگذار شدند. پتروشیمی ها از پالایشگاه ها خوراک می گیرند. بهتر بود که قرار دادهای بین اینها بلند مدت و شفاف دیده می شد. اما اختلاف نظر بین دو بخش خصوصی که در حوزه ما و دیگران است وجود دارد و گاهی کار را به جایی می رسانند که همدیگر را تهدید به قطع خوراک می کنند. قرار بود یک تشکل خصوصی مسئولیت را بر عهده بگیرد و بین بخش خصوصی حکمیت کند و ارتباط های لازم را که قلا دولت برقرار می کرد برقرار کند. اما اکنون هم ما به عنوان دولت و برای حمایت از بخش خصوصی سعی کردیم این مشکلات را حل کنیم.

 

اکنون میزان ظرفیت خالی پتروشیمی چقدر است؟

اکنون بین 10 تا 12 درصد ظرفیت ما خالی است. مطابق آمار نشریه اس آر آی ، هیج مجتمعی در جهان نداریم که صد درصد ظرفیت خودش محصول تولید کند. آمارها نشان می دهد در سال 2010 متوسط نرخ استفاده از ظرفیت در کشور ما سه درصد بیشتر از جهان بوده است. البته بخشی از این ظرفیت خالی ناشی از کمبود خوراک است که هر سال در پتروشیمی کاهش می یابد. امسال هم با راه اندازی 5 فاز پارس جنوبی بخش زیادی از مشکلات رفع می شود.

 

آخرین خبرها از هاب سوم پتروشیمی در خلیج فارس چیست؟

در چشم انداز آینده توسعه پتروشیمی یکسری از مناطق ویژه هست که در آنجا متمرکز شدیم. تجربه نشان می دهد که اگر ما در مناطق ویژه به صورت متمرکز پتروشیمی را توسعه دهیم، بازدهی سرمایه بهتر از این است که توسعه پراکنده داشته باشیم. برای چابهار ما مجوزها را گرفتیم و مطالعات زمین هم نهایی شده که مشخص شود و مجوزها را بگیریم و فراخوان بدهیم برای حضور سرمایه گذاران. البته این برنامه ششم توسعه ماست و ویرایش اول آن است. بعد از این، ما منطقه سرخس را داریم که مجوزهای داخلی آن را گرفتیم و داریم طرح ها را نهایی می کنیم و زمین و زیرساخت ها آماده است و شرایط خوبی دارد و بعد لاوان و کیش و قشم را داریم. و امیدواریم در برنامه ششم اینها را به فرصت سرمایه گذاری تبدیل کنیم. تا هرچه ممکن است از خام فروشی فاصله بگیریم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی