ساخت اولین مدول غشایی جداسازی گاز مطابق با استاندارد 2521

ساخت اولین مدول غشایی جداسازی گاز مطابق با استاندارد 2521
(پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۱۳

پس از دستیابی به فرمولاسیون غشاهای پلیمری برای جداسازی دی‌اکسیدکربن از گاز سنتر، با تلاش متخصصان گروه فرآیندهای غشایی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اولین مدول غشایی اسپیرال 2521 با هدف جداسازی دی‌اکسیدکربن از جریان گاز سنتز، طراحی و ساخته شد.

این مدول را می‌توان اولین مدول غشایی اسپیرال جداسازی گاز، ساخت ایران دانست.

همگام با ساخت این مدول، دانش‌فنی طراحی و ساخت مدول‌های غشایی اسپیرال به‌صورت کامل در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تدوین شده است.

الگوی به‌دست آمده برای ساخت مدول‌های اسپیرال را می‌توان جهت ساخت مدول‌های جداسازی گاز، میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، و اسمز معکوس نیز به‌کار گرفت.

هم‌اکنون تلاش در زمینهی افزایش مقیاس مدول ساخته شده ادامه داشته و دستیابی به دانش‌فنی ساخت مدول 4040 در دستور تیم فرآیندهای غشایی جداسازی گاز گروه پژوهشی فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرار گرفته است.

غشاء و فرآیندهای غشایی نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف به‌عنوان وسیله‌ای برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی فرآورده تولیدی دارند. سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های ویژه‌ای چون گزینش‌گری بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه‌‌ی راه‌اندازی پایین، هزینه‌ی عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح فراوان در حجم اندک می‌باشند. فرآیندهای جداسازی گازGS))، میکروفیلتراسیون(MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله‌ی شناخته شده‌ترین حوزه‌های غشایی معرفی نمود.

با توجه به ارزیابی‌های انجام شده هزینه تولید مدول‌های جداسازی گاز 20درصد قیمت نمونه‌های خارجی برآورد شده‌اند. لازم به‌ذکر است که این دسته از غشاءها در تمامی مجتمع‌های پتروشیمیایی و نیز پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور امکان به‌کارگیری و استفاد ه را دارا می‌باشند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی